NUORTEN IISALMI : Toimintatutkimus draaman keinoin
Rissanen, Kati (2010)
Rissanen, Kati
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179633
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä arvioidaan draamamenetelmien soveltuvuutta tutkimusmenetelmäksi. Opinnäytetyössä esitellään osallistavaa draamaa hyödyntäen tehty tutkimus Nuorten Iisalmi, ja menetelmiä pohditaan tämän tutkimuksen valossa. Opinnäytetyö on hankkeistettu Iisalmen Kauppis-Heikin ja Juhani Ahon kouluille. Tutkimuksen lähtökohtana on tekijän kiinnostus osallistavan draaman tutkimuksellisuutta, sekä kotikaupunkiaan Iisalmea, kohtaan.
Opinnäytetyötä varten tehty toimintatutkimus Nuorten Iisalmi käsittelee iisalmelaisten 14-15 vuotiaiden nuorten elämää Iisalmessa ja heidän asenteitaan Iisalmea kohtaan. Tutkimukseen osallistui kolme koululaisryhmää, jotka opiskelivat valinnaisaineenaan ilmaisutaitoa. Kullekin ryhmälle pidettiin yhteensä kolme työpajaa, joista kukin oli kestoltaan kahden oppitunnin mittainen.
Havainnointimenetelminä käytettiin videokuvausta, muistiinpanoja ja oppimispäiväkirjaa. Työpajojen aikana oppilaat tuottivat itsekin materiaalia, piirustuksia ja kirjoituksia, joita käytettiin aineistona Nuorten Iisalmi-tutkimuksessa.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että draamamenetelmät ovat toimiva, mutta aikaa vievä, tutkimusmenetelmä. Se vaatii paljon suunnitelmallisuutta ja aikaa, jotta draaman mahdollisuudet tulisi hyödynnetyksi mahdollisimman hyvin. Kuitenkin sen avulla voidaan saada arvokasta tietoa. Nuorten Iisalmi-tutkimus ei opinnäytetyön puitteissa edennyt eri yhteisöjen kohtaamiseen asti, mutta sen avulla luotiin hyvät pohjat joista lähteä jatkamaan tämän kaltaista työskentelyä.
Opinnäytetyötä varten tehty toimintatutkimus Nuorten Iisalmi käsittelee iisalmelaisten 14-15 vuotiaiden nuorten elämää Iisalmessa ja heidän asenteitaan Iisalmea kohtaan. Tutkimukseen osallistui kolme koululaisryhmää, jotka opiskelivat valinnaisaineenaan ilmaisutaitoa. Kullekin ryhmälle pidettiin yhteensä kolme työpajaa, joista kukin oli kestoltaan kahden oppitunnin mittainen.
Havainnointimenetelminä käytettiin videokuvausta, muistiinpanoja ja oppimispäiväkirjaa. Työpajojen aikana oppilaat tuottivat itsekin materiaalia, piirustuksia ja kirjoituksia, joita käytettiin aineistona Nuorten Iisalmi-tutkimuksessa.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että draamamenetelmät ovat toimiva, mutta aikaa vievä, tutkimusmenetelmä. Se vaatii paljon suunnitelmallisuutta ja aikaa, jotta draaman mahdollisuudet tulisi hyödynnetyksi mahdollisimman hyvin. Kuitenkin sen avulla voidaan saada arvokasta tietoa. Nuorten Iisalmi-tutkimus ei opinnäytetyön puitteissa edennyt eri yhteisöjen kohtaamiseen asti, mutta sen avulla luotiin hyvät pohjat joista lähteä jatkamaan tämän kaltaista työskentelyä.