Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Barns perspektiv på en meningsfull daghemsverksamhet : En kvalitativ studie

Liljeblad, Michaela (2018)

 
Avaa tiedosto
Liljeblad_Michaela.pdf (610.3Kt)
Lataukset: 


Liljeblad, Michaela
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076874
Tiivistelmä
Mitt examensarbete handlar om barns perspektiv på meningsfull daghemsverksamhet. Detta arbete har även ett stort fokus på barns delaktighet samt barns inflytande på daghem eftersom det är svårt att skapa en meningsfull daghemsverksamhet ur barns perspektiv ifall barn inte får vara delaktiga och ha inflytande på sina daghem. I min teoretiska referensram beskriver jag mina centrala begrepp: barns perspektiv, meningsfullhet, delaktighet, inflytande och den pedagogiska verksamheten på daghem. Mina frågeställningar är; Hur ser en meningsfull daghemsverksamhet ut ur barns perspektiv? På vilket sätt får barn vara delaktiga och ha inflytande på sina daghem? För att få svar på mina frågeställningar har jag använt intervju som metod. Jag intervjuade sammanlagt 10 barn vid ålder 3- 6 på daghemmet Marias Asyl. Jag gjorde en innehållsanalys vid bearbetningen av data jag fått från intervjuerna. I mitt resultat kom det fram att barnen ansåg att lek och goda kamratrelationer var meningsfullt, även att pyssla, rita, sjunga och röra på sig. Vid forskningsfrågan gällande barns delaktighet och inflytande på daghemmet, upplevde de flesta barn att de i viss mån kunde vara delaktiga och göra beslut i leken. Annars upplevde barnen att det var pedagogerna som fattade alla beslut och att barnen sällan gjorde något beslut tillsammans med pedagogerna. De flesta barn upplevde att de ibland kunde påverka en situation efter att de sagt sina önskemål och att deras önskemål beaktades.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste