Kuvakorttien käyttö varhaiskasvatuksen arjessa
Savola, Eveliina (2018)
Savola, Eveliina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076882
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kuvakorttien käyttöä varhaiskasvatuksessa. Lähtökohtana oli, että kuvakorttien käyttö on hyödyllistä kaikkien lasten kanssa, ei ainoastaan erityistä tukea tarvitsevien lasten. Kuvakorteista hyötyvät lasten lisäksi myös ryhmän kasvattajat. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä erään eteläpohjalaisen päiväkodin kanssa. Tutkimukseen osallistui päiväkodin kaksi lapsiryhmää eli 2-4-vuotiaiden sekä 4-6-vuotiaiden ryhmä ja näiden kahden lapsiryhmän seitsemän kasvattajaa.
Työ oli tutkimuksellinen opinnäytetyö, jonka tietoperusta koostui muu muassa Varhaiskasvatuslaista, uudesta Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet- asiakirjasta ja erityisesti siinä mainitusta monilukutaidosta sekä PCS-kuvista ja näiden pohjalta kehitetystä PECS-menetelmästä. Aineistoa kerättiin havainnoimalla molempia lapsiryhmiä ja ryhmissä toimivia kasvattajia. Lisäksi kasvattajien näkemyksiä saatiin kyselylomakkeen avulla. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin teemoittelua, ja esiin noussutta määrällistä aineistoa havainnollistettiin piirakkakuvioiden avulla.
Tutkimustulosten perusteella johtopäätöksinä voidaan todeta kuvakorttien suunnitelmallisen ja lapsia osallistavan käytön toimivan onnistuneena kokonaisuutena päiväkodin arjessa. Ne rauhoittavat ryhmien arkea, selkeyttävät toimintaa ja kasvattajien välisiä sopimuksia sekä luovat turvallisen ilmapiirin. Kuvien käyttö hyödyttää niin lapsia kuin aikuisiakin, joten niiden pedagogiikkaa ja arjen sujuvuutta tukeva käyttö ja kehittäminen myös tulevaisuudessa on tärkeää koko päiväkotiyhteisölle.
Työ oli tutkimuksellinen opinnäytetyö, jonka tietoperusta koostui muu muassa Varhaiskasvatuslaista, uudesta Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet- asiakirjasta ja erityisesti siinä mainitusta monilukutaidosta sekä PCS-kuvista ja näiden pohjalta kehitetystä PECS-menetelmästä. Aineistoa kerättiin havainnoimalla molempia lapsiryhmiä ja ryhmissä toimivia kasvattajia. Lisäksi kasvattajien näkemyksiä saatiin kyselylomakkeen avulla. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin teemoittelua, ja esiin noussutta määrällistä aineistoa havainnollistettiin piirakkakuvioiden avulla.
Tutkimustulosten perusteella johtopäätöksinä voidaan todeta kuvakorttien suunnitelmallisen ja lapsia osallistavan käytön toimivan onnistuneena kokonaisuutena päiväkodin arjessa. Ne rauhoittavat ryhmien arkea, selkeyttävät toimintaa ja kasvattajien välisiä sopimuksia sekä luovat turvallisen ilmapiirin. Kuvien käyttö hyödyttää niin lapsia kuin aikuisiakin, joten niiden pedagogiikkaa ja arjen sujuvuutta tukeva käyttö ja kehittäminen myös tulevaisuudessa on tärkeää koko päiväkotiyhteisölle.