Ryhmän hyvinvoinnin edistäminen yhteisen toiminnan avulla
Westerlund, Aino (2018)
Westerlund, Aino
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087071
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli ryhmäytyminen ja sen tavoitteena oli parantaa toimintaan mukaan valitun ryhmän ryhmähenkeä ja edistää ryhmän hyvinvointia. Ryhmä valikoutui Kuninkaanhaan koulun henkilökunnan valinnan perusteella. Tarve, sekä kiinnostus ryhmän toimivuutta, sekä ryhmän hyvinvointia edistävälle projektille heräsi koulun puolelta välittömästi aiheen esittelyn yhteydessä.
Koulussa oli tarve toteuttaa ryhmän toimintaa edistäviä projekteja, jotta koko kouluyhteisön hyvinvointia ja jaksamista pystyttäisiin edistämään. Ongelmat jotka vaikuttivat koko työyhteisön hyvinvointiin ja jaksamiseen olivat pääasiassa yksittäisten ryhmien, eli luokkien sisällä. Vaikka tavoite olikin parantaa mukaan valitun luokan ryhmähenkeä ja hyvinvointia, ei voi sulkea pois sitä tosiasiaa, että onnistuessaan projektin tulokset vaikuttavat positiivisesti koko kouluyhteisöön. Projektin avulla oli mahdollisuus vaikuttaa kiusaamisen ja etenkin syrjinnän ehkäisyyn luokan sisällä.
Luokassa vallitsevan ryhmähengen tilanteen, sekä kiusaamisen kartoitus tapahtui kyselylomakkeen avulla, ensimmäisellä toimintakerralla. Kartoitin luokan sisällä tapahtuvan mahdollisen kiusaamisen tilannetta. Kyselylomake sisälsi monivalintakysymyksiä, sekä avoimen kysymyksen kiusaamiseen liittyen. Lopuksi kartoitin toisella kyselylomakkeella onko ryhmähengen suhteen tapahtunut parannusta projektin myötä. Alkukyselyyn osallistui 23 luokan 25 oppilaasta ja loppukyselyyn puolestaan 22 oppilasta. Luvat kyselyyn osallistumisesta hankittiin kirjallisesti jokaisen luokan oppilaan vanhemmilta. (Liite 1) Teoriaosuuden tiedonhankinta ja teemat pohjautuivat pitkälti kiusaamiseen, sekä ryhmäytymisen ja yhteisöllisyyden teemoihin ja tietoihin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena viiden toimintakerran pakettina, joiden aikana toteutettiin erilaisia teemoja käsitteleviä tehtäviä. Viisi toimintakertaa toteutettiin kuuden peräkkäisen viikon aikana. Materiaalia kerättiin kyselylomakkeiden ja toiminnallisten menetelmien lisäksi havainnoimalla.
Opinnäytetyön avulla saatiin kerättyä tuloksia siitä, miten ryhmän yhteistoiminta vaikuttaa ryhmähenkeen ja ryhmän hyvinvointiin pienellä aikavälillä.
Koulussa oli tarve toteuttaa ryhmän toimintaa edistäviä projekteja, jotta koko kouluyhteisön hyvinvointia ja jaksamista pystyttäisiin edistämään. Ongelmat jotka vaikuttivat koko työyhteisön hyvinvointiin ja jaksamiseen olivat pääasiassa yksittäisten ryhmien, eli luokkien sisällä. Vaikka tavoite olikin parantaa mukaan valitun luokan ryhmähenkeä ja hyvinvointia, ei voi sulkea pois sitä tosiasiaa, että onnistuessaan projektin tulokset vaikuttavat positiivisesti koko kouluyhteisöön. Projektin avulla oli mahdollisuus vaikuttaa kiusaamisen ja etenkin syrjinnän ehkäisyyn luokan sisällä.
Luokassa vallitsevan ryhmähengen tilanteen, sekä kiusaamisen kartoitus tapahtui kyselylomakkeen avulla, ensimmäisellä toimintakerralla. Kartoitin luokan sisällä tapahtuvan mahdollisen kiusaamisen tilannetta. Kyselylomake sisälsi monivalintakysymyksiä, sekä avoimen kysymyksen kiusaamiseen liittyen. Lopuksi kartoitin toisella kyselylomakkeella onko ryhmähengen suhteen tapahtunut parannusta projektin myötä. Alkukyselyyn osallistui 23 luokan 25 oppilaasta ja loppukyselyyn puolestaan 22 oppilasta. Luvat kyselyyn osallistumisesta hankittiin kirjallisesti jokaisen luokan oppilaan vanhemmilta. (Liite 1) Teoriaosuuden tiedonhankinta ja teemat pohjautuivat pitkälti kiusaamiseen, sekä ryhmäytymisen ja yhteisöllisyyden teemoihin ja tietoihin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena viiden toimintakerran pakettina, joiden aikana toteutettiin erilaisia teemoja käsitteleviä tehtäviä. Viisi toimintakertaa toteutettiin kuuden peräkkäisen viikon aikana. Materiaalia kerättiin kyselylomakkeiden ja toiminnallisten menetelmien lisäksi havainnoimalla.
Opinnäytetyön avulla saatiin kerättyä tuloksia siitä, miten ryhmän yhteistoiminta vaikuttaa ryhmähenkeen ja ryhmän hyvinvointiin pienellä aikavälillä.