Kaikille-taidenäyttely : Lasten kokemuksia ja ajatuksia taiteesta
Lumme, Vilja (2018)
Lumme, Vilja
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087210
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää lasten ajatuksia taiteesta ja itsestään taiteen tekijöinä. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös taidepro-jektin avulla tukea lasten osallisuutta ja tarjota elämyksiä taiteen parissa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu varhaiskasvatuksen pedagogiikasta, varhaiskasvatuksen osallisuudesta, Satakieli-pedagogiikasta, 4–5-vuotiaiden lasten ikätason mukaisesta kehityksestä ja taidekasvatuksesta. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutki-muksena, ja aineisto kerättiin havainnoimalla ja haastattelemalla lapsia taideprojektin aikana. Aineisto analysoitiin käyttämällä sisällön analyysia.
Tutkimus toteutettiin päiväkotiryhmässä, jossa oli 4–5-vuotiaita lapsia. Projekti koostui kolmesta vaiheesta. Ensimmäisessä vaiheessa lapset osal-listuivat savityöpajaan, toisessa vaiheessa tehtiin lasten vanhemmille kut-sukortit taidenäyttelyyn ja kolmannessa vaiheessa koottiin lasten projek-tin aikana tehdyistä töistä näyttely.
Opinnäytetyön tuloksista voidaan tehdä johtopäätös, että lapsilla on mo-nipuolinen ja mielikuvituksekas näkemys taiteesta. Tuloksista voi päätellä myös, että prosessi on todella tärkeä osa lasten kuvataiteellista tuotta-mista, ja materiaaleihin tutustuminen on moniaistillista ja iso osa taide-kasvatusta. Lapset kokevat olevansa taitavia ja osaavia taiteentekijöitä. Lasten kokemukseen itsestään taiteentekijänä vaikuttavat paljon heidän kaverinsa ja muut läheiset. Lapset ammentavat ideansa taiteen tekemi-seen omasta arjen piiristään ja kiinnostuksensa kohteista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu varhaiskasvatuksen pedagogiikasta, varhaiskasvatuksen osallisuudesta, Satakieli-pedagogiikasta, 4–5-vuotiaiden lasten ikätason mukaisesta kehityksestä ja taidekasvatuksesta. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutki-muksena, ja aineisto kerättiin havainnoimalla ja haastattelemalla lapsia taideprojektin aikana. Aineisto analysoitiin käyttämällä sisällön analyysia.
Tutkimus toteutettiin päiväkotiryhmässä, jossa oli 4–5-vuotiaita lapsia. Projekti koostui kolmesta vaiheesta. Ensimmäisessä vaiheessa lapset osal-listuivat savityöpajaan, toisessa vaiheessa tehtiin lasten vanhemmille kut-sukortit taidenäyttelyyn ja kolmannessa vaiheessa koottiin lasten projek-tin aikana tehdyistä töistä näyttely.
Opinnäytetyön tuloksista voidaan tehdä johtopäätös, että lapsilla on mo-nipuolinen ja mielikuvituksekas näkemys taiteesta. Tuloksista voi päätellä myös, että prosessi on todella tärkeä osa lasten kuvataiteellista tuotta-mista, ja materiaaleihin tutustuminen on moniaistillista ja iso osa taide-kasvatusta. Lapset kokevat olevansa taitavia ja osaavia taiteentekijöitä. Lasten kokemukseen itsestään taiteentekijänä vaikuttavat paljon heidän kaverinsa ja muut läheiset. Lapset ammentavat ideansa taiteen tekemi-seen omasta arjen piiristään ja kiinnostuksensa kohteista.