Perustettavan kukkakaupan kannattavuuden arviointi
Leinonen, Katja (2018)
Leinonen, Katja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087211
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli selvittää, mitkä seikat vaikuttavat kukkakaupan kannattavuuteen ja onko suunnitteilla olevan kukkakaupan perustaminen kannattavaa. Koska työpaikkoja kukkakauppa-alalla on vain vähän, on oman yrityksen perustaminen ja näin itsensä työllistäminen lähes ainoa ratkaisu työllistyä alalle. Perustettava kukkakauppa tulisi olemaan kahden floristin yhteinen yritys.
Opinnäytetyön alussa esiteltiin perustettavan kukkakaupan liikeideaa ja sen toimintaympäristöä. Opinnäytetyössä selvitettiin kukkakauppa-alan tämänhetkistä tilannetta, kukkakaupan menestymiseen vaikuttavia seikkoja sekä perustettavan kukkakaupan kannattavuutta. Kannattavuutta lähestyttiin katetuottoajattelun näkökulmasta. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin hinnoittelun ja kannattavuuden teoriaa.
Tehty tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa perustettavan kukkakaupan kannattavuutta tutkittiin mahdollisimman kokonaisvaltaisesti. Työssä laskettiin pe-rustettavalle kukkakaupalle katetuottolaskennan mukaiset tunnusluvut ja mietittiin, miten eri kustannusten, asiakasmäärien ja kertaostoksen suuruuden muutokset vaikuttavat kannattavuuteen.
Tehtyjen laskelmien perusteella kukkakauppa vaikuttaa kannattavalta yritykseltä, jonka tulos riittää yrityksen kehittämiseen ja josta kahden yrittäjän on mahdollista saada elantonsa. Laskelmissa huomattiin, että melko pienetkin arviointivirheet asiakkaiden määrissä tai kertaostoksen suuruudessa vaikuttavat merkittävästi kannattavuuteen. Mikäli asiakkaiden määrä tai kertaostoksen suuruus on arvioitu todellisuutta korkeammiksi, muuttuu yritys kannattamattomaksi. Toisaalta, jos asiakkaiden määrä tai kertaostoksen suuruus ovat arvioita suurempia, on yritys odotettua kannattavampi.
Opinnäytetyön alussa esiteltiin perustettavan kukkakaupan liikeideaa ja sen toimintaympäristöä. Opinnäytetyössä selvitettiin kukkakauppa-alan tämänhetkistä tilannetta, kukkakaupan menestymiseen vaikuttavia seikkoja sekä perustettavan kukkakaupan kannattavuutta. Kannattavuutta lähestyttiin katetuottoajattelun näkökulmasta. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin hinnoittelun ja kannattavuuden teoriaa.
Tehty tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa perustettavan kukkakaupan kannattavuutta tutkittiin mahdollisimman kokonaisvaltaisesti. Työssä laskettiin pe-rustettavalle kukkakaupalle katetuottolaskennan mukaiset tunnusluvut ja mietittiin, miten eri kustannusten, asiakasmäärien ja kertaostoksen suuruuden muutokset vaikuttavat kannattavuuteen.
Tehtyjen laskelmien perusteella kukkakauppa vaikuttaa kannattavalta yritykseltä, jonka tulos riittää yrityksen kehittämiseen ja josta kahden yrittäjän on mahdollista saada elantonsa. Laskelmissa huomattiin, että melko pienetkin arviointivirheet asiakkaiden määrissä tai kertaostoksen suuruudessa vaikuttavat merkittävästi kannattavuuteen. Mikäli asiakkaiden määrä tai kertaostoksen suuruus on arvioitu todellisuutta korkeammiksi, muuttuu yritys kannattamattomaksi. Toisaalta, jos asiakkaiden määrä tai kertaostoksen suuruus ovat arvioita suurempia, on yritys odotettua kannattavampi.