Ulosoton kehittyvät tietojärjestelmät mukana valtionhallinnon digitalisaatiossa
Pursiainen, Sari (2018)
Pursiainen, Sari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805056590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805056590
Tiivistelmä
Digitalisaation kehittymisen myötä avautuu uusia sähköisiä kanavia ihmisten arkipäivän toiminnoille. Kansalaisten viranomaisasiointi muuttuu väistämättä paperikirjeistä sähköiseen asiointiin. Koko kansalle suunnattu asiointitapa edellyttää prossessin yhtenäistämistä ja yhteisten tietojärjestelmien hyödyntämistä. Sähköinen asiointi mahdollistaa sen, ettei asiakkaan tarvitse matkustaa viranomaisen luo, vaan hän voi hoitaa asioinnin jonottamatta, kotikoneelta, hänelle parhaiten sopivaan vuorokaudenaikaan. Digitalisaatiossa on myös negatiivisiä piirteitä, sillä kaikki kansalaiset eivät hallitse tietotekniikkaa vaikka haluaisivatkin, myös ikääntyminen ja erityisryhmät on otettava huomioon, jotta kansalaisten oikeusturva toteutuisi.
Opinnäytetyössä selvitettiin kuinka valtionhallinnon ja ulosoton tietojärjestelmien kehittäminen on keskeisessä roolissa matkalla kohti sähköistä asiointia ja digitalisaatiota. Kehittämisen tuloksena on mahdollista saavuttaa suuriakin kustannussäästöjä valtionhallinnossa. Se vaatii palvelujen parantamista ja tehokkuutta, mutta myös kansalaisen oikeutta valita haluamansa asiointikanava. Tekninen kehittyminen ja valtion budjetin kiristyspaineet vaativat muutoksia lainsäädäntöömme. Muutosta tarvitaan koko ajan, näin ollen kehittämisessä ei saa jäädä hidastelemaan, vaan reagoinnin on oltava hyvin nopeaa. Koska muutos koetaan lähes poikkeuksetta uhkaavana, tulee muutoksen eteenpäin viemisen olla jatkuvaa ja hallittua sopeuttamista muutokseen.
Ulosoton rakenneuudistuksen myötä kehitetään myös nyt käytettävissä olevia tietojärjestelmiä. Ulosoton tietojärjestelmän kehittämisessä on tärkeää huomioida käyttäjien kokemukset, tämän vuoksi opinnäytetyössä kartoitettiin kyselyllä kihlakunnanulosottomiesten WebUljaan käyttökokemuksia ja asenteita. Kihlakunnanulosottomiehille suunnatun kyselyn vastausten perusteella WebUljas ei ainakaan vielä ole saavuttanut kovin suurta käyttäjämäärää kihlakunnanulosottomiehissä. Kyselystä saatiin kattavasti tietoa, että miten WebUljasta tulisi kehittää, että siitä tulisi entistä tehokkaampi työväline. Kyselyssä tuli myös ilmi, että käyttäjät tarvitsisivat selkeän käyttöoppaan. Osana tätä opinnäytetyötä laadittiin WebUljas käyttöpas kihlakunnanulosottomiehille.
Opinnäytetyössä selvitettiin kuinka valtionhallinnon ja ulosoton tietojärjestelmien kehittäminen on keskeisessä roolissa matkalla kohti sähköistä asiointia ja digitalisaatiota. Kehittämisen tuloksena on mahdollista saavuttaa suuriakin kustannussäästöjä valtionhallinnossa. Se vaatii palvelujen parantamista ja tehokkuutta, mutta myös kansalaisen oikeutta valita haluamansa asiointikanava. Tekninen kehittyminen ja valtion budjetin kiristyspaineet vaativat muutoksia lainsäädäntöömme. Muutosta tarvitaan koko ajan, näin ollen kehittämisessä ei saa jäädä hidastelemaan, vaan reagoinnin on oltava hyvin nopeaa. Koska muutos koetaan lähes poikkeuksetta uhkaavana, tulee muutoksen eteenpäin viemisen olla jatkuvaa ja hallittua sopeuttamista muutokseen.
Ulosoton rakenneuudistuksen myötä kehitetään myös nyt käytettävissä olevia tietojärjestelmiä. Ulosoton tietojärjestelmän kehittämisessä on tärkeää huomioida käyttäjien kokemukset, tämän vuoksi opinnäytetyössä kartoitettiin kyselyllä kihlakunnanulosottomiesten WebUljaan käyttökokemuksia ja asenteita. Kihlakunnanulosottomiehille suunnatun kyselyn vastausten perusteella WebUljas ei ainakaan vielä ole saavuttanut kovin suurta käyttäjämäärää kihlakunnanulosottomiehissä. Kyselystä saatiin kattavasti tietoa, että miten WebUljasta tulisi kehittää, että siitä tulisi entistä tehokkaampi työväline. Kyselyssä tuli myös ilmi, että käyttäjät tarvitsisivat selkeän käyttöoppaan. Osana tätä opinnäytetyötä laadittiin WebUljas käyttöpas kihlakunnanulosottomiehille.