Huumoria, somea, urheilua ja julkkiksia – tällaisen uutis- ja ajankohtaisohjelman nuoret haluavat
Oksman, Kati (2018)
Oksman, Kati
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087178
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään, millaista uutis- ja ajankohtais-tv-ohjelmaa 16–19-vuotiaat katsoisivat, jos saisivat itse päättää. Tutkimus pohjaa Yle Kioskin toukokuussa 2016 nuorille InnoDay-tapahtumassa tekemän kyselyyn, johon tuli yhteensä 413 vastausta paperilapuilla ja matkapuhelimen Snapchat-sovelluksen välityksellä. Tutkimusmenetelminä tutkimuksessani on käytetty sisällönanalyysia sekä sisällönerittelyä, jotka kuuluvat laadullisen tutkimuksen piiriin.
Kyselyaineiston perusteella nuoret haluavat nähdä ohjelmassa julkkiksia, tubettajia ja huumoria. Lisäksi sosiaalisen median mukanaolo ja se, että ohjelmassa näkyy nuoria ja ohjelma on nuorille suunnattu, on tärkeää.
Teemoista eniten nuoria kiinnostivat urheilu, maailman tapahtumat, musiikki ja politiikka. Toisaalta politiikka oli mainittu useimmin myös epämieluisaksi aiheeksi. Aiempien kyselyiden perusteella nuoria eivät juurikaan kiinnosta uutiset.
Johtopäätökseni on, että mikäli nuoret halutaan saada kiinnostumaan uutisista, olisi niiden oltava napakoita, mutta ei vakavia, kuten perinteiset uutislähetykset. Myös tunnetun tubettajan eli YouTubeen videoita tekevän henkilön tai muun julkkiksen käyttö uutisankkurina voisi lisätä nuorten kiinnostusta uutisia kohtaan.
Tässä opinnäytetyössä arvioidaan myös, kuinka kyselyn tehnyt hyvin Yle Kioskin tv-ohjelma vastaa näihin toiveisiin. Analyysin pohjana on syksyn 2016 tv-lähetykset, joille tein sisällönerittelyn.
Kehittämisideaksi nousee musiikki- ja urheiluteeman lisääminen jaksoissa, ja vielä tämänhetkistä aiempaa nuorempien mukaan ottaminen mukaan ohjelmaan, ja nuorten vaikutusmahdollisuuksien lisääminen ohjelman sisältöön yleisön sitouttamiseksi.
Kysely vahvistaa myös sosiaalisen median suurta merkitystä nuorten mediaympäristössä.
Kyselyaineiston perusteella nuoret haluavat nähdä ohjelmassa julkkiksia, tubettajia ja huumoria. Lisäksi sosiaalisen median mukanaolo ja se, että ohjelmassa näkyy nuoria ja ohjelma on nuorille suunnattu, on tärkeää.
Teemoista eniten nuoria kiinnostivat urheilu, maailman tapahtumat, musiikki ja politiikka. Toisaalta politiikka oli mainittu useimmin myös epämieluisaksi aiheeksi. Aiempien kyselyiden perusteella nuoria eivät juurikaan kiinnosta uutiset.
Johtopäätökseni on, että mikäli nuoret halutaan saada kiinnostumaan uutisista, olisi niiden oltava napakoita, mutta ei vakavia, kuten perinteiset uutislähetykset. Myös tunnetun tubettajan eli YouTubeen videoita tekevän henkilön tai muun julkkiksen käyttö uutisankkurina voisi lisätä nuorten kiinnostusta uutisia kohtaan.
Tässä opinnäytetyössä arvioidaan myös, kuinka kyselyn tehnyt hyvin Yle Kioskin tv-ohjelma vastaa näihin toiveisiin. Analyysin pohjana on syksyn 2016 tv-lähetykset, joille tein sisällönerittelyn.
Kehittämisideaksi nousee musiikki- ja urheiluteeman lisääminen jaksoissa, ja vielä tämänhetkistä aiempaa nuorempien mukaan ottaminen mukaan ohjelmaan, ja nuorten vaikutusmahdollisuuksien lisääminen ohjelman sisältöön yleisön sitouttamiseksi.
Kysely vahvistaa myös sosiaalisen median suurta merkitystä nuorten mediaympäristössä.