Senioreille suunnatun sovelluksen lanseeraus viestinnän näkökulmasta : case Sanoste Oy
Vehmas, Caro (2018)
Vehmas, Caro
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087132
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on senioreille suunnatun Sanoste-sovelluksen lanseeraus viestinnän näkökulmasta. Tutkin, millaisia viestinnällisiä toimenpiteitä lanseeraus sisältää ennen lanseerausta, lanseerauksen aikana ja sen jälkeen. Lopuksi pohdin viestinnän onnistumista yhden kohderyhmän, eli senioreiden näkökulmasta ja yrityksen kannalta. Tulosten pohjalta laadin yritykselle suunnitelman siitä, kuinka sen olisi järkevää toimia ja viestiä tulevaisuudessa.
Toimeksiantajana työssä toimii Sanoste Oy, joka on suomalainen teknologiayritys. Opinnäytetyön kirjoittamisen aikana toimin yrityksessä digitaalisen viestinnän suunnittelijana.
Päätutkimuskysymyksenäni on, miten uudelle kohderyhmälle suunnatun sovelluksen lanseerauksesta viestitään onnistuneesti. Tutkin, millaisia viestinnällisiä keinoja ja kanavia on käytetty kohderyhmien tavoittamiseksi. Pohdin myös senioreiden asemaa digitalisoituvassa yhteiskunnassa ja tutkin heidän käyttäytymistään sosiaalisessa mediassa, sekä heidän teknologian käyttöään. Tavoitteenani on kehittää Sanosteen viestintää niin, että se tavoittaa heille tärkeän kohderyhmän, eli seniorit.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu viestinnän, markkinointiviestinnän ja yhteisöviestinnän kirjallisuudesta ja verkkolähteistä. Lisäksi käytän haastatteluiden kautta saamaani tietoa. Osana työtä toteutan verkossa kyselytutkimuksen, jossa selvitän, mistä kyselyyn vastanneet ovat kuulleet Sanosteesta ja miten he kokivat yrityksen viestinnän.
Lanseerauksessa käytetyillä viestinnällisillä toimenpiteillä onnistuttiin lisäämään tietoisuutta Sanosteen palveluista oikean ikäisten ihmisten keskuudessa, mutta myynnissä ei vielä ole havaittavissa merkittävää kasvua. Tämä osoittaa, että uusien toimintamallien ja palveluiden vakiinnuttaminen vie aikaa. Mitä pidemmälle lanseerauksessa päästiin, sitä selkeämmin havaittiin myös senioreiden omaisten rooli uuden tuotteen käyttöönotossa niin sovelluksen lataajina kuin palveluiden puolestapuhujina.
Toimeksiantajana työssä toimii Sanoste Oy, joka on suomalainen teknologiayritys. Opinnäytetyön kirjoittamisen aikana toimin yrityksessä digitaalisen viestinnän suunnittelijana.
Päätutkimuskysymyksenäni on, miten uudelle kohderyhmälle suunnatun sovelluksen lanseerauksesta viestitään onnistuneesti. Tutkin, millaisia viestinnällisiä keinoja ja kanavia on käytetty kohderyhmien tavoittamiseksi. Pohdin myös senioreiden asemaa digitalisoituvassa yhteiskunnassa ja tutkin heidän käyttäytymistään sosiaalisessa mediassa, sekä heidän teknologian käyttöään. Tavoitteenani on kehittää Sanosteen viestintää niin, että se tavoittaa heille tärkeän kohderyhmän, eli seniorit.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu viestinnän, markkinointiviestinnän ja yhteisöviestinnän kirjallisuudesta ja verkkolähteistä. Lisäksi käytän haastatteluiden kautta saamaani tietoa. Osana työtä toteutan verkossa kyselytutkimuksen, jossa selvitän, mistä kyselyyn vastanneet ovat kuulleet Sanosteesta ja miten he kokivat yrityksen viestinnän.
Lanseerauksessa käytetyillä viestinnällisillä toimenpiteillä onnistuttiin lisäämään tietoisuutta Sanosteen palveluista oikean ikäisten ihmisten keskuudessa, mutta myynnissä ei vielä ole havaittavissa merkittävää kasvua. Tämä osoittaa, että uusien toimintamallien ja palveluiden vakiinnuttaminen vie aikaa. Mitä pidemmälle lanseerauksessa päästiin, sitä selkeämmin havaittiin myös senioreiden omaisten rooli uuden tuotteen käyttöönotossa niin sovelluksen lataajina kuin palveluiden puolestapuhujina.