Inbound-markkinoinnin liiketoimintamahdollisuuksien kartoittaminen Savonlinnan seudulla
Järvenpää, Ville (2018)
Järvenpää, Ville
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097270
Tiivistelmä
Tavoitteena tällä opinnäytetyöllä oli tuottaa kehittämisehdotuksia Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun digitaalisen inbound-markkinointiosaamisen pilotointihankkeeseen ja kartoittaa, kuinka hankkeessa valmennettavat henkilöt voisivat työllistyä tai työllistää itsensä inbound-markkinoinnin tehtäviin Savonlinnan seudulle. Tutkimustuloksien perusteella tuotettiin kehittämisehdotuksia hankkeen toteutuksen kehittämiseksi ja jatkohankkeiden ideoimiseksi.
Opinnäytetyössä pyrittiin vastaamaan siihen, mitkä ovat Savonlinnan alueen yritysten tosialliset tarpeet inbound-markkinoinnissa sekä mitkä ovat hankkeessa valmennettavien henkilöiden todennäköisimmät työllistymisen tai itsensä työllistämisen mallit. Lisäksi haluttiin selvittää itsensä työllistämiseen liittyvät mahdolliset osaamispuutteet. Opinnäytetyössä tehtiin laadullinen tukimus, jossa hankkeessa valmennettavien sekä hankkeessa mukana olevien alueen yritysten kokemuksia hankkeesta selvitettiin tutkimushaastatteluilla.
Inbound on markkinoinnissa ja myynnissä käytettävä asiakaslähtöinen toimintatapa, jolla pyritään vastaamaan asiakkaiden muuttuneeseen ostokäyttäytymiseen. Inbound-markkinointia ovat sellaiset yrityksen digimarkkinointitoimenpiteet, jotka herättävät huomiota ja tuovat liikennettä yrityksen kanaviin mutta jotka ovat kuluttajalleen hyödyllisiä ja usein ilmaisia. Inbound-markkinoinnin toteuttamiseksi keskeistä on läsnäolo siellä, missä toivottu yleisö on.
Tutkimushaastattelujen perusteella koostetuista tuloksista selvisi, että hanketta pidettiin hyödyllisenä oman osaamisen kehittämisessä sekä valmennettavien että yritysten näkökulmasta. Valmennettavilla oli jonkin verran valmiuksia ja halukkuutta itsensä työllistämiseen esimerkiksi freelancerina tai sivutoimisena yrittäjänä. Yrityksillä vastaavasti oli tarpeita digitaalisen markkinoinnin toiminnoissa, mutta ei suoranaista tarvetta työllistää. Tutkimuksessa päädyttiin siihen johtopäätökseen, että todennäköisin työllistymisen malli valmennettaville inbound-markkinoinnin työtehtäviin Savonlinnan alueelle olisi digitaalisen markkinointiosaamisen tarjoaminen palveluna joko olemassaolevan palveluyrityksen kautta tai työllistämällä itsensä freelancerina.
Opinnäytetyössä pyrittiin vastaamaan siihen, mitkä ovat Savonlinnan alueen yritysten tosialliset tarpeet inbound-markkinoinnissa sekä mitkä ovat hankkeessa valmennettavien henkilöiden todennäköisimmät työllistymisen tai itsensä työllistämisen mallit. Lisäksi haluttiin selvittää itsensä työllistämiseen liittyvät mahdolliset osaamispuutteet. Opinnäytetyössä tehtiin laadullinen tukimus, jossa hankkeessa valmennettavien sekä hankkeessa mukana olevien alueen yritysten kokemuksia hankkeesta selvitettiin tutkimushaastatteluilla.
Inbound on markkinoinnissa ja myynnissä käytettävä asiakaslähtöinen toimintatapa, jolla pyritään vastaamaan asiakkaiden muuttuneeseen ostokäyttäytymiseen. Inbound-markkinointia ovat sellaiset yrityksen digimarkkinointitoimenpiteet, jotka herättävät huomiota ja tuovat liikennettä yrityksen kanaviin mutta jotka ovat kuluttajalleen hyödyllisiä ja usein ilmaisia. Inbound-markkinoinnin toteuttamiseksi keskeistä on läsnäolo siellä, missä toivottu yleisö on.
Tutkimushaastattelujen perusteella koostetuista tuloksista selvisi, että hanketta pidettiin hyödyllisenä oman osaamisen kehittämisessä sekä valmennettavien että yritysten näkökulmasta. Valmennettavilla oli jonkin verran valmiuksia ja halukkuutta itsensä työllistämiseen esimerkiksi freelancerina tai sivutoimisena yrittäjänä. Yrityksillä vastaavasti oli tarpeita digitaalisen markkinoinnin toiminnoissa, mutta ei suoranaista tarvetta työllistää. Tutkimuksessa päädyttiin siihen johtopäätökseen, että todennäköisin työllistymisen malli valmennettaville inbound-markkinoinnin työtehtäviin Savonlinnan alueelle olisi digitaalisen markkinointiosaamisen tarjoaminen palveluna joko olemassaolevan palveluyrityksen kautta tai työllistämällä itsensä freelancerina.