Ammattitaitoa edistävän harjoittelun perehdytysvideon tuottaminen opiskelijoille osana satakunnan sairaanhoitopiirin videointi hanketta
Lavi, Lotta; Palonen, Sanna (2018)
Lavi, Lotta
Palonen, Sanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097284
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Satakunnan sairaanhoitopiirille keskussairaalaan opetusvideo opiskelijoiden ammattitaitoa edistävän harjoittelun perehdytyksen tueksi. Tavoitteena oli kehittää opiskelijaperehdytystä ja luoda uudenlaista ohjausmateriaalia harjoitteluyksiköiden käyttöön. Opinnäytetyö toteutettiin projektina.
Käsikirjoitus suunniteltiin aiemmin harjoittelussa olleiden opiskelijoiden CLES-palautteiden pohjalta. Videon tarkoituksena on tuoda lyhyesti muutamassa minuutissa esille tärkeitä asioita, joita opiskelijoiden on hyvä tietää ennen harjoittelun alkua. Käsikirjoitukseen oli tarkoitus rajata vain sellaiset opiskelijaperehdytystä koskevat asiat, jotka koskivat koko Satakunnan keskussairaalaa. Nämä olivat; opiskelijoita koskevat rokotteet, tietojen turvallinen käsittely verkkokoulu, avainten noutaminen, tervetulokierrokset, työvaatetus, ruokailumahdollisuudet sekä Satakunnan sairaanhoitopiirin arvot.
Videota kuvattiin Satakunnan keskussairaalan tiloissa. Sairaalan tiloissa otettiin valokuvia, jotka editoitiin videoksi DreamBroker ohjelman avulla. Puhe videolle äänitettiin erillistä mikrofonia hyödyntäen älypuhelimeen mp3 tiedostona. Äänitys on tehty lyhyissä jaksoissa, jotta koko videota ei tarvitse äänittää uudelleen, mikäli pienempiä yksityiskohtia halutaan korjata.
Opiskelijoilla on oma yksilöllinen tapansa oppia uusia asioita, siksi myös harjoittelun perehdytyksessä tulisi käyttää vaihtelevasti erilaisia opetusmenetelmiä kuten videota. Hyvä perehdytys tukee opiskelijan omatoimista ja itsenäistä työskentelyä, mikä edistää oppimista ammattitaitoa edistävän harjoittelun aikana.
Videota on helppo päivittää jälkeenpäin, jos tarvetta tulee. Videossa on opinnäytetyön tekijän ääni, joten ääniosuutta on haastavampaa muokata, mutta tilaaja pystyy päivittää videota vaihtamalla vanhojen kuvien tilalle uusia tai lisäämällä tekstiä kuvien päälle. Videota voisi jatkossa kehittää lisäämällä informaatiota eri osastoista tai oppilaiden kokemuksia harjoittelusta. Ideana oli kuitenkin tehdä lyhyt video ja olisi ollut haastavaa lisätä siihen tiivisti enemmän asiaa.
Käsikirjoitus suunniteltiin aiemmin harjoittelussa olleiden opiskelijoiden CLES-palautteiden pohjalta. Videon tarkoituksena on tuoda lyhyesti muutamassa minuutissa esille tärkeitä asioita, joita opiskelijoiden on hyvä tietää ennen harjoittelun alkua. Käsikirjoitukseen oli tarkoitus rajata vain sellaiset opiskelijaperehdytystä koskevat asiat, jotka koskivat koko Satakunnan keskussairaalaa. Nämä olivat; opiskelijoita koskevat rokotteet, tietojen turvallinen käsittely verkkokoulu, avainten noutaminen, tervetulokierrokset, työvaatetus, ruokailumahdollisuudet sekä Satakunnan sairaanhoitopiirin arvot.
Videota kuvattiin Satakunnan keskussairaalan tiloissa. Sairaalan tiloissa otettiin valokuvia, jotka editoitiin videoksi DreamBroker ohjelman avulla. Puhe videolle äänitettiin erillistä mikrofonia hyödyntäen älypuhelimeen mp3 tiedostona. Äänitys on tehty lyhyissä jaksoissa, jotta koko videota ei tarvitse äänittää uudelleen, mikäli pienempiä yksityiskohtia halutaan korjata.
Opiskelijoilla on oma yksilöllinen tapansa oppia uusia asioita, siksi myös harjoittelun perehdytyksessä tulisi käyttää vaihtelevasti erilaisia opetusmenetelmiä kuten videota. Hyvä perehdytys tukee opiskelijan omatoimista ja itsenäistä työskentelyä, mikä edistää oppimista ammattitaitoa edistävän harjoittelun aikana.
Videota on helppo päivittää jälkeenpäin, jos tarvetta tulee. Videossa on opinnäytetyön tekijän ääni, joten ääniosuutta on haastavampaa muokata, mutta tilaaja pystyy päivittää videota vaihtamalla vanhojen kuvien tilalle uusia tai lisäämällä tekstiä kuvien päälle. Videota voisi jatkossa kehittää lisäämällä informaatiota eri osastoista tai oppilaiden kokemuksia harjoittelusta. Ideana oli kuitenkin tehdä lyhyt video ja olisi ollut haastavaa lisätä siihen tiivisti enemmän asiaa.