Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Näyttelijän ohjaaminen : ajatuksia ongelmista, haasteista ja mahdollisuuksista

Hymylä, Ville (2010)

 
Avaa tiedosto
Hymyla_Ville.pdf (732.3Kt)
Lataukset: 


Hymylä, Ville
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005129126
Tiivistelmä
Mielestäni näyttelijän ohjaaminen kuuluu teatteri-ilmaisun ohjaajan ydintaitoihin.

Näyttelijän ohjaaminen on keskeinen osa teatteriharjoituksissa tapahtuvaa työtä. Se muodostuu esiintyjän ja ohjaajan yhteisestä työskentelystä harjoitustilanteessa. Tässä opinnäytetyössä harjoitustilanne käsitetään puheteatterille luonteenomaiseksi; ohjaaja johtaa esiintyjistä muodostuvan työryhmän toimintaa, työryhmä on näyttämöllä ja ohjaaja katsoo ja kommentoi näyttelijöiden työtä. Käytän tässä työssä nimikkeitä ohjaaja ja näyttelijä. Käsittelen em. aihetta kolmesta eri näkökulmasta; kirjoitan omista kokemuksistani, ammatissa jo toimivien — ja tätä opinnäytetyötä varten haastateltujen — kokemuksista, sekä viittaan ohjaamisesta ja näyttelijäntyöstä julkaistuun lähdeaineistoon. Näiden pohjalta yritän vastata näennäisen yksinkertaiseen kokonaiskysymykseen: mikä näyttelijän ohjaamisessa on keskeisintä? Mikä määrittelee näyttelijän ohjaamisen onnistumista?

Tämä työ ei jakaudu selkeisiin asiakokonaisuuksiin. Tarkastelen näyttelijän ohjaamisen haasteita. Näyttelijän ohjaaminen on teoriassa yksinkertaista työtä, jonka käytännön toteutus vaatii kuitenkin taitoa ja kokemusta. Toisaalta kirjoitan ohjaajan velvollisuuksista näyttelijöilleen itse harjoitustilanteessa. Ohjaaja päättää, mutta tämän vallan kääntöpuolena on vastuu näyttelijän luovan työn mahdollistajana. Käsittelen myös näyttelijän velvollisuuksia, jotka määrittävät myös olennaisesti harjoitusprosessin mahdollista onnistumista.

Muodostan näiden kappaleiden pohjalta sarjan johtopäätöksiä, joiden pohjalta syntyy tämän opinnäytetyön yhteenveto. Yhteenveto sisältää lähinnä deskriptiivisiä tuloksia näyttelijän ohjaamisen todellisuudesta, mutta myös joukon ehdotuksia ohjaajille. Erityisesti yritän yhdistää tämän työn päätelmät oman taiteellisen opinnäytetyöni Seitsemäs prosessiin, jossa keskityin erityisesti ohjaamaan käytössäni olevia näyttelijöitä. Tämän lisäksi viittaan aiempiin ohjaustöihini: Macbethin lapset, Rum and Vodka sekä Rakkaimpani.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste