Valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden odotuksia tarvittavasta osaamisesta sote-uudistuksessa
Matilainen, Teppo; Ohrankämmen, Sara; Patrakka, Henna (2018)
Matilainen, Teppo
Ohrankämmen, Sara
Patrakka, Henna
Turun ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107510
Tiivistelmä
Suomen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä on suuren uudistuksen kohteena. Soteuudistuksessa terveys- ja sosiaalipalvelujen järjestämisvastuu siirtyy kunnilta maakunnille. Uudistuksen tavoitteena on yhdenvertaistaa palvelujen saatavuutta, kaventaa suomalaisten terveyseroja ja hillitä kustannusten kasvua. Tämä opinnäytetyö toteutettiin osana Turun ammattikorkeakoulun koordinoimaa SoteNavi-hanketta. SoteNavi on pienten ja keskisuurten sosiaali- ja terveysalan yritysten ja yhdistysten valmennushanke, jonka tavoitteena on lisätä yritys- ja järjestökentän tuottavuutta sekä työhyvinvointia.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden odotuksia vaadittavasta osaamisesta sote-uudistukseen liittyen ja kuinka he kokevat nykyisen koulutuksen vastanneen osaamisodotuksiinsa sote-uudistuksessa. Tavoitteena on tuottaa tietoa, jota voivat hyödyntää SoteNavi-hanke, sosiaali- ja terveysalan oppilaitokset ja työnantajat.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja sisällönanalyysiä. Haastateltavia oli yhteensä kaksitoista sairaanhoitajaopiskelijaa, joiden opintopistemäärä oli vähintään 140. Haastatteluaineiston analysoinnissa yhdistettiin sekä induktiivista että deduktiivista sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittivat, että eniten osaamista odotetaan tarvitsevan uudistuvan palvelujärjestelmän tuntemisessa organisaation kasvaessa ja siinä, miten potilasta tulisi osata ohjata tässä järjestelmässä. Liiketoimintaosaaminen tuotiin myös useasti esiin siten, että kilpailun lisääntyessä sosiaali- ja terveyspalveluissa, tulee sairaanhoitajien jatkossa olla entistä asiakaspalveluhenkisempiä.
Tulosten perusteella palvelujärjestelmäopetusta tulisi lisätä sairaanhoidon koulutusohjelmassa. Lisäksi yrittäjyyteen liittyviä opintoja pitäisi olla enemmän. Lähitulevaisuudessa olisi viisasta selvittää myös muiden terveys- ja hyvinvointialan opiskelijoiden odotuksia osaamisvaatimuksista sote-uudistukseen liittyen sekä tarkastella syvemmin vastaavatko nykyiset opetussuunnitelmat näihin osaamisodotuksiin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden odotuksia vaadittavasta osaamisesta sote-uudistukseen liittyen ja kuinka he kokevat nykyisen koulutuksen vastanneen osaamisodotuksiinsa sote-uudistuksessa. Tavoitteena on tuottaa tietoa, jota voivat hyödyntää SoteNavi-hanke, sosiaali- ja terveysalan oppilaitokset ja työnantajat.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja sisällönanalyysiä. Haastateltavia oli yhteensä kaksitoista sairaanhoitajaopiskelijaa, joiden opintopistemäärä oli vähintään 140. Haastatteluaineiston analysoinnissa yhdistettiin sekä induktiivista että deduktiivista sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittivat, että eniten osaamista odotetaan tarvitsevan uudistuvan palvelujärjestelmän tuntemisessa organisaation kasvaessa ja siinä, miten potilasta tulisi osata ohjata tässä järjestelmässä. Liiketoimintaosaaminen tuotiin myös useasti esiin siten, että kilpailun lisääntyessä sosiaali- ja terveyspalveluissa, tulee sairaanhoitajien jatkossa olla entistä asiakaspalveluhenkisempiä.
Tulosten perusteella palvelujärjestelmäopetusta tulisi lisätä sairaanhoidon koulutusohjelmassa. Lisäksi yrittäjyyteen liittyviä opintoja pitäisi olla enemmän. Lähitulevaisuudessa olisi viisasta selvittää myös muiden terveys- ja hyvinvointialan opiskelijoiden odotuksia osaamisvaatimuksista sote-uudistukseen liittyen sekä tarkastella syvemmin vastaavatko nykyiset opetussuunnitelmat näihin osaamisodotuksiin.