Varhaisen tukemisen keinot ja mahdollisuudet lastensuojelutilanteissa päiväkodissa
Lindroos, Jenna; Kallio, Katariina (2018)
Lindroos, Jenna
Kallio, Katariina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097454
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä lastentarhanopettajat kertovat varhaisesta tuesta päiväkodissa, kun lapsesta herää lastensuojelullinen huoli ja kuinka lastentarhanopettajien varhaisen tuen osaamista tulisi kehittää lastensuojelun näkökulmasta. Tutkimuksen toimeksiantajana oli Tampereen kaupunki.
Tietoperustassa tarkasteltiin varhaisen tuen prosessia ja ennaltaehkäisevää työtä varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tutkimus oli laadullinen tutkimus ja aineisto kerättiin teemahaastatteluina. Haastattelu toteutettiin kymmenelle lastentarhanopettajalle yksilöhaastatteluina. Aineiston analysointiin käytettiin teemoittelua ja teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että varhainen tukeminen päiväkodissa on tärkeää ja tukeminen on sekä lapsen että vanhemmuuden tukemista. Varhaisen tuen keinot päiväkodissa sisältävät lapsen yksilöllisen huomioimisen, lapsen havainnoimisen ja huoltajien kanssa käytävä dialogisen vuoropuhelun.
Varhainen tukeminen on parhaillaan moniammatillista yhteistyötä, jossa korostuu erityisesti työyhteisön ja oman tiimin tuki. Varhainen tukeminen on tärkeä osa peruspalveluita, jossa päiväkodin kasvattajan on hallittava hyvin laaja ja monipuolinen ammattiosaaminen. Lastentarhanopettajien osaamista tulisi kehittää päivityskoulutuksin ja monialaisen yhteistyön tiivistämisenä sosiaalitoimen kanssa.
Tietoperustassa tarkasteltiin varhaisen tuen prosessia ja ennaltaehkäisevää työtä varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tutkimus oli laadullinen tutkimus ja aineisto kerättiin teemahaastatteluina. Haastattelu toteutettiin kymmenelle lastentarhanopettajalle yksilöhaastatteluina. Aineiston analysointiin käytettiin teemoittelua ja teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että varhainen tukeminen päiväkodissa on tärkeää ja tukeminen on sekä lapsen että vanhemmuuden tukemista. Varhaisen tuen keinot päiväkodissa sisältävät lapsen yksilöllisen huomioimisen, lapsen havainnoimisen ja huoltajien kanssa käytävä dialogisen vuoropuhelun.
Varhainen tukeminen on parhaillaan moniammatillista yhteistyötä, jossa korostuu erityisesti työyhteisön ja oman tiimin tuki. Varhainen tukeminen on tärkeä osa peruspalveluita, jossa päiväkodin kasvattajan on hallittava hyvin laaja ja monipuolinen ammattiosaaminen. Lastentarhanopettajien osaamista tulisi kehittää päivityskoulutuksin ja monialaisen yhteistyön tiivistämisenä sosiaalitoimen kanssa.