Perehdyttämisen kehittäminen esimiehen näkökulmasta HUS-Tietohallinnossa
Silfverberg, Mari (2018)
Silfverberg, Mari
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107569
Tiivistelmä
Opinnäytetyö keskittyy tutkimaan perehdyttämisen kehittämistä esimiestyön näkökulmasta. Perehdyttäminen on kokonaisuus ja monivaiheinen oppimistapahtuma, jonka avulla tuetaan työntekijän kokonaisvaltaista osaamista siten, että hän pääsee hyvin alkuun työssään, osaksi työyhteisöä ja organisaatiota. Hyvin toteutetun ja laadukkaan perehdyttämisen avulla työntekijä kykenee selviytymään työssään itsenäisesti mahdollisimman pian.
Perehdyttämistä voidaan ajatella prosessina, joka tulee toteuttaa suunnitelman kaltaisena. Laadukas perehdytysprosessi varmistetaan asettamalla perehdyttämiselle tavoitteet, suunnittelemalla käytännön toteutus, sekä määrittelemällä perehdyttämisen mukana olevien henkilöiden vastuualueet. Olennaista on myös huolehtia, miten perehdyttämistä seurataan ja mitataan.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu perehdyttämisen kokonaisuudesta, esimiestyöstä osana perehdyttämistä sekä perehdyttämistä osana organisaation ja osaamisen kehittämistä. Tutkimuksessa käytetään apuna laadunhallinnan periaatteita, jotka ohjaavat kohdeorganisaation ja sen henkilöstön toimintaa ja tavoitteita.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä oli kyselytutkimus, joka suunnattiin esimiehille ja tiiminvetäjille. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia esimiehen ja perehdyttäjän näkökulmaa perehdyttämiseen, jonka pohjalta luodaan kehittämisehdotukset nykyisten perehdyttämiskäytänteiden kehittämiseksi kohdeorganisaatiolle.
Perehdyttämistä voidaan ajatella prosessina, joka tulee toteuttaa suunnitelman kaltaisena. Laadukas perehdytysprosessi varmistetaan asettamalla perehdyttämiselle tavoitteet, suunnittelemalla käytännön toteutus, sekä määrittelemällä perehdyttämisen mukana olevien henkilöiden vastuualueet. Olennaista on myös huolehtia, miten perehdyttämistä seurataan ja mitataan.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu perehdyttämisen kokonaisuudesta, esimiestyöstä osana perehdyttämistä sekä perehdyttämistä osana organisaation ja osaamisen kehittämistä. Tutkimuksessa käytetään apuna laadunhallinnan periaatteita, jotka ohjaavat kohdeorganisaation ja sen henkilöstön toimintaa ja tavoitteita.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä oli kyselytutkimus, joka suunnattiin esimiehille ja tiiminvetäjille. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia esimiehen ja perehdyttäjän näkökulmaa perehdyttämiseen, jonka pohjalta luodaan kehittämisehdotukset nykyisten perehdyttämiskäytänteiden kehittämiseksi kohdeorganisaatiolle.