Improvisointia oppimassa : Iso mörkö vai vapaus ilmaista itseään?
Mustonen, Tiina (2008)
Mustonen, Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037438
Tiivistelmä
Pedagoginen opinnäytetyöni käsittelee improvisointia ja siihen liittyviä asenteita, sen kokemista sekä siihen
vaikuttavia tekijöitä, erityisesti ympäristöä. Opinnäytetyö punoo yhteen musiikin, taiteen ja kasvatus-alan
ammattilaisten ajatuksia improvisoinnista ja luovasta toiminnasta ja luo näin teoriapohjaa lauluimprovisaatiolle,
jonka tutkimus (etenkin improvisoinnin kokemuksen) ainakin Suomessa, on vielä kovin vähäistä. Opinnäytetyön
keskeisin lähdemateriaali syntyy tutkimusosuudesta, jonka toteutin pienryhmätoimintana aikuisille
lauluoppilailleni musiikkikoulu Alkusoitossa sekä lapsiryhmälle päiväkoti Aarresaaressa. Molemmat
kasvatusympäristöt ja oppilaat sekä lapset ovat minulle työni kautta tuttuja.
Tutkimuksessa pyrin kokemuksellisen pedagogiikan keinoin aktivoimaan oppilaani toteuttamaan luovat
harjoitukset ja lauluimprovisaatiot mahdollisimman vähällä ohjauksella ja painottaen oppilaiden omaa tekemistä,
itsearviointia ja kannustamaan omien ratkaisumallien luomiseen. Tutkimuksen luonteen takia, esittelen tarkkaan
myös oppilaiden haastattelut, orientoitumislomakkeen vastaukset ja palautteen. Opinnäytetyön tarkoitus ei ole
pelkästään esitellä tutkimustuloksia, vaan koko prosessia.
Tutkimus osoitti, että niin lapset kuin aikuisetkin kamppailevat samojen asioiden kanssa luovasta toiminnasta ja
improvisoinnista puhuttaessa. Kummatkin tiedostavat tekemisensä ja luovat itse usein isoimmat esteet
improvisoinnilleen. Ympäristön rooli on merkittävä, vapaan ja luovan toiminnan mahdollistamiseksi. Ohjaajan tai
opettajan luova asenne ja halu vuorovaikutukseen, auttaa oppilasta vapautumaan improvisoinnissaan.
vaikuttavia tekijöitä, erityisesti ympäristöä. Opinnäytetyö punoo yhteen musiikin, taiteen ja kasvatus-alan
ammattilaisten ajatuksia improvisoinnista ja luovasta toiminnasta ja luo näin teoriapohjaa lauluimprovisaatiolle,
jonka tutkimus (etenkin improvisoinnin kokemuksen) ainakin Suomessa, on vielä kovin vähäistä. Opinnäytetyön
keskeisin lähdemateriaali syntyy tutkimusosuudesta, jonka toteutin pienryhmätoimintana aikuisille
lauluoppilailleni musiikkikoulu Alkusoitossa sekä lapsiryhmälle päiväkoti Aarresaaressa. Molemmat
kasvatusympäristöt ja oppilaat sekä lapset ovat minulle työni kautta tuttuja.
Tutkimuksessa pyrin kokemuksellisen pedagogiikan keinoin aktivoimaan oppilaani toteuttamaan luovat
harjoitukset ja lauluimprovisaatiot mahdollisimman vähällä ohjauksella ja painottaen oppilaiden omaa tekemistä,
itsearviointia ja kannustamaan omien ratkaisumallien luomiseen. Tutkimuksen luonteen takia, esittelen tarkkaan
myös oppilaiden haastattelut, orientoitumislomakkeen vastaukset ja palautteen. Opinnäytetyön tarkoitus ei ole
pelkästään esitellä tutkimustuloksia, vaan koko prosessia.
Tutkimus osoitti, että niin lapset kuin aikuisetkin kamppailevat samojen asioiden kanssa luovasta toiminnasta ja
improvisoinnista puhuttaessa. Kummatkin tiedostavat tekemisensä ja luovat itse usein isoimmat esteet
improvisoinnilleen. Ympäristön rooli on merkittävä, vapaan ja luovan toiminnan mahdollistamiseksi. Ohjaajan tai
opettajan luova asenne ja halu vuorovaikutukseen, auttaa oppilasta vapautumaan improvisoinnissaan.