Markkinoinnin kehittämisohjelma : Case G4S Security Services Oy
Ojala, Heidi (2010)
Ojala, Heidi
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179588
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää vartiointiliike G4S Security Services Oy:n ja sen edustamien tuotteiden ja palveluiden markkinointia. Kehittämistehtävän tavoitteena oli parantaa henkilöstön hyvinvointia ja pohtia miten yrityksen ulkoista markkinointia voisi syventää sekä kuinka yritys voisi tavoittaa uusia asiakassuhteita.
Opinnäytetyön alussa kerrotaan yleisesti vartiointialasta ja vartiointiliike Group4Securicorista. Työn teoriaosuus käsittelee markkinointia yleisesti sekä tarkemmin sisäistä- ja ulkoista markkinointia sekä ulkoisen markkinoinnin kilpailukeinoja. Empiirisessä osiossa asioihin perehdytään G4S Security Services Oy:n palveluksessa toimivien reseptionistien näkökulmasta.
Tietoa kerättiin kyselylomakkeella, jonka tein Oulun alueella työskenteleville reseptionisteille ja heidän esimiehilleen. Tutkimuksessa käytettiin henkilökohtaista kyselylomaketta, jonka avulla henkilöstö antoi palautetta sekä jakoi omia mielipiteitään ja kehittämisideoitaan sisäisestä markkinoinnista.
Opinnäytetyönä laaditun markkinoinnin kehittämisohjelman tulokset näkyvät luonnollisesti vasta pitemmällä aikavälillä, mutta esille nousseisiin, selkeisiin epäkohtiin on tartuttu jo opinnäytetyöprosessin edetessä.
Opinnäytetyön alussa kerrotaan yleisesti vartiointialasta ja vartiointiliike Group4Securicorista. Työn teoriaosuus käsittelee markkinointia yleisesti sekä tarkemmin sisäistä- ja ulkoista markkinointia sekä ulkoisen markkinoinnin kilpailukeinoja. Empiirisessä osiossa asioihin perehdytään G4S Security Services Oy:n palveluksessa toimivien reseptionistien näkökulmasta.
Tietoa kerättiin kyselylomakkeella, jonka tein Oulun alueella työskenteleville reseptionisteille ja heidän esimiehilleen. Tutkimuksessa käytettiin henkilökohtaista kyselylomaketta, jonka avulla henkilöstö antoi palautetta sekä jakoi omia mielipiteitään ja kehittämisideoitaan sisäisestä markkinoinnista.
Opinnäytetyönä laaditun markkinoinnin kehittämisohjelman tulokset näkyvät luonnollisesti vasta pitemmällä aikavälillä, mutta esille nousseisiin, selkeisiin epäkohtiin on tartuttu jo opinnäytetyöprosessin edetessä.