Hyvinvointiteknologian mahdollisuudet PoSan kotihoidossa henkilöstön kokemana : ”…kun laitteisiin tottuu, niin niistä ei enää luopuisi”
Eloranta, Johanna (2018)
Eloranta, Johanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117638
Tiivistelmä
Teknologian optimaalinen hyödyntäminen edellyttää ikäihmisten parissa työskentelevän henkilöstön kykyä käyttää ja soveltaa uutta teknologiaa työssään. Henkilöstön osaaminen, asenteet ja ajantasainen tieto ovat avainasemassa siinä, miten teknologian tarjoamat mahdollisuudet kotihoidossa hyödynnetään.
Tässä kehittämistyössä selvitettiin kotihoidon teknologista tilaa ja sen tulevaisuutta Pohjois-Satakunnan peruspalvelukuntayhtymän (PoSa) kotihoidossa työntekijöiden kokemana. Tarkoitus oli selvittää kotihoidon työntekijöiden osaamista, asenteita ja valmiuksia teknologian käyttöön. Lisäksi oli tarkoitus lisätä tietoa teknologisista laitteista ja menetelmistä sekä pohtia tulevaisuuden kotihoitoa.
Kehittämistyön ensimmäisessä vaiheessa tehtiin sähköinen kyselytutkimus kotihoidon henkilöstölle. Vastauksia saatiin 25 kpl. Yli puolet vastaajista oli sitä mieltä, ettei PoSassa hyödynnetä teknologian tarjoamia mahdollisuuksia riittävästi. Lisäksi vastauksista ilmeni, etteivät kaikki työntekijät ole tietoisia siitä, mistä ja mitä apuvälineitä, laitteita ja teknologiaan liittyviä palveluita on saatavissa ja keneltä voisi kysyä lisätietoja. Koulutuksen ja tiedonhalu oli voimakas, suurin osa vastaajista suhtautui positiivisesti lisääntyvään teknologiaan.
Kehittämistyön toiminnallisessa osuudessa kokoonnuttiin sovellettuun tulevaisuus-verstastyöskentelyyn pohtimaan kyselyssä ilmenneitä ongelmakohtia. Paikalla oli 11 kotihoidon työntekijää. Tulevaisuusverstastyöskentelyllä lähdettiin hakemaan kahteen kyselyssä ilmenneeseen ongelmaan muutosta: mitä teknologiaa voisi tehokkaammin hyödyntää PoSan kotihoidossa tulevaisuudessa ja millaisia ratkaisuja löydetään tiedonkulun ongelmiin.
Kehittämistyön yhteenvetona muodostettiin kuvaus kotihoidon teknologisesta tilasta henkilöstön kokemana, näkymä tulevaisuuden kotihoitoon sekä ehdotus teknologiatiimin perustamisesta tiedonkulun parantamiseksi, teknologian käyttöönoton ja vaikutusten arvioinnin tehostamiseksi.
Tässä kehittämistyössä selvitettiin kotihoidon teknologista tilaa ja sen tulevaisuutta Pohjois-Satakunnan peruspalvelukuntayhtymän (PoSa) kotihoidossa työntekijöiden kokemana. Tarkoitus oli selvittää kotihoidon työntekijöiden osaamista, asenteita ja valmiuksia teknologian käyttöön. Lisäksi oli tarkoitus lisätä tietoa teknologisista laitteista ja menetelmistä sekä pohtia tulevaisuuden kotihoitoa.
Kehittämistyön ensimmäisessä vaiheessa tehtiin sähköinen kyselytutkimus kotihoidon henkilöstölle. Vastauksia saatiin 25 kpl. Yli puolet vastaajista oli sitä mieltä, ettei PoSassa hyödynnetä teknologian tarjoamia mahdollisuuksia riittävästi. Lisäksi vastauksista ilmeni, etteivät kaikki työntekijät ole tietoisia siitä, mistä ja mitä apuvälineitä, laitteita ja teknologiaan liittyviä palveluita on saatavissa ja keneltä voisi kysyä lisätietoja. Koulutuksen ja tiedonhalu oli voimakas, suurin osa vastaajista suhtautui positiivisesti lisääntyvään teknologiaan.
Kehittämistyön toiminnallisessa osuudessa kokoonnuttiin sovellettuun tulevaisuus-verstastyöskentelyyn pohtimaan kyselyssä ilmenneitä ongelmakohtia. Paikalla oli 11 kotihoidon työntekijää. Tulevaisuusverstastyöskentelyllä lähdettiin hakemaan kahteen kyselyssä ilmenneeseen ongelmaan muutosta: mitä teknologiaa voisi tehokkaammin hyödyntää PoSan kotihoidossa tulevaisuudessa ja millaisia ratkaisuja löydetään tiedonkulun ongelmiin.
Kehittämistyön yhteenvetona muodostettiin kuvaus kotihoidon teknologisesta tilasta henkilöstön kokemana, näkymä tulevaisuuden kotihoitoon sekä ehdotus teknologiatiimin perustamisesta tiedonkulun parantamiseksi, teknologian käyttöönoton ja vaikutusten arvioinnin tehostamiseksi.