Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

"No siinä on se kivointa että mä tahdon oppia uutta kieltä sitten mä aion isona harjoitella uusia kieliä." : Selvitys englantipainotteisen päiväkodin menetelmistä kielen opetuksessa sekä työntekijöiden ja lasten mielipiteitä niistä

Nikkilä, Jenni; Herrala, Selina (2018)

 
Avaa tiedosto
Herrala_Selina_Nikkila_Jenni.pdf (863.7Kt)
Lataukset: 


Nikkilä, Jenni
Herrala, Selina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117773
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää erään kantahämäläisen englantipainotteisen päiväkodin menetelmiä englannin kielen käytössä. Tutkimuksessa selvitettiin myös työntekijöiden mielipiteitä ja kokemuksia näistä menetelmistä sekä päiväkodin viskariryhmäläisten mielipiteitä englannin kielestä päiväkodissa.

Tutkimus toteutui kvalitatiivisena, jossa tiedonkeruumenetelmänä toimi lasten yksilöhaastattelut sekä työntekijöiden kyselylomake. Tutkimustulosten analysoinnissa käytettiin teemoittelua. Teoriapohjana tutkimuksessa oli lapsen kielen kehityksen vaiheet sekä paljon käytetyt vieraan kielen opetusmenetelmät varhaiskasvatuksessa, kielikylpy ja -suihku, joiden piirteitä löytyy myös tilaajapäiväkotimme käyttämissä menetelmissä.

Tutkimusaineistosta nousi esille, että tehokkain menetelmä englannin kielen opetuksessa on käyttää englantia erilaisissa arkisissa tilanteissa. Myös toiston merkitys oli merkityksellistä. Työntekijät olivat tyytyväisiä käyttämiinsä menetelmiin, mutta halukkaita myös kehittämään niitä. Lasten haastatteluista kävi ilmi, että he pitävät englannin kielen käyttämisestä päiväkodissa, vaikka eivät aina ymmärrä mitä aikuinen sanoo. Merkittävin johtopäätös oli, että työntekijöiden menetelmät englannin kielen opetuksessa ovat toimivia, sillä lapset käyttävät ja ymmärtävät jonkin verran englantia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste