Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun vertaistuutoroinnin kehittäminen
Ylönen, Elina; Vissel, Eeva (2018)
Ylönen, Elina
Vissel, Eeva
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117750
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteen on yhtenäistää ja kehittää Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun vertaistuutorointia. Kymenlaakson ammattikorkeakoulun sekä Mikkelin ammattikorkeakoulun fuusion myötä tuutorointi on ollut Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun opiskelijakunnan (Opiskelijakunta Kaakko) vastuulla. Tuutorointi ei ole ollut fuusion jälkeen uudessa ammattikorkeakoulussa tasa-arvoista ja yhdenmukaista. Tämä opinnäytetyö etsii kehittämiskohteita sekä pyrkii löytämään ratkaisuja niihin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu ohjaukseen liittyvästä kirjallisuudesta, jossa käsitellään vertaistuutoroinnin merkitystä opiskelijan ja oppilaitoksen kannalta. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään ryhmädynamiikan ymmärtämistä vertaistuutoroinnin kannalta.
Opinnäytetyöprosessin aikana on kartoitettu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun vertaistuutoroinnin nykytilannetta kyselyiden, keskusteluiden sekä havaintojen kautta. Prosessin aikana ilmeni, että on todella vaikeaa lähteä kehittämään toimintaa, ellei toiminnan kulmakiviä ole asetettu paikoilleen. Tämä opinnäytetyö tuo kuitenkin esille niitä kehittämiskohteita, joihin kannattaa panostaa ja ottaa huomioon jatkokehityksen kannalta.
Opinnäytetyön tuotoksena toimii vertaistuutorin käsikirja, jonka avulla Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta pystyy tarttumaan kehittämiskohteisiin ja yhtenäistämään toimintaa kaikilla kampuksilla tasavertaisiksi. Tuotosta voidaan hyödyntää vertaistuutoroinnin lisäksi myös muussa ryhmänohjauksessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu ohjaukseen liittyvästä kirjallisuudesta, jossa käsitellään vertaistuutoroinnin merkitystä opiskelijan ja oppilaitoksen kannalta. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään ryhmädynamiikan ymmärtämistä vertaistuutoroinnin kannalta.
Opinnäytetyöprosessin aikana on kartoitettu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun vertaistuutoroinnin nykytilannetta kyselyiden, keskusteluiden sekä havaintojen kautta. Prosessin aikana ilmeni, että on todella vaikeaa lähteä kehittämään toimintaa, ellei toiminnan kulmakiviä ole asetettu paikoilleen. Tämä opinnäytetyö tuo kuitenkin esille niitä kehittämiskohteita, joihin kannattaa panostaa ja ottaa huomioon jatkokehityksen kannalta.
Opinnäytetyön tuotoksena toimii vertaistuutorin käsikirja, jonka avulla Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta pystyy tarttumaan kehittämiskohteisiin ja yhtenäistämään toimintaa kaikilla kampuksilla tasavertaisiksi. Tuotosta voidaan hyödyntää vertaistuutoroinnin lisäksi myös muussa ryhmänohjauksessa.