Autismikirjon ja tarkkaavuuden häiriön lasten hoitotyö : Verkko-oppimateriaali keskivaiheen sairaanhoitajaopintoihin
Nummela, Emma; Rantanen, Jessica (2018)
Nummela, Emma
Rantanen, Jessica
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018

Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117622
Tiivistelmä
Tuotokseen painottuvan opinnäytetyön tavoite oli parantaa tulevien sairaanhoitajien osaamista autismikirjon häiriöitä tai tarkkaavuuden häiriötä sairastavien lasten hoitotyössä. Opinnäytetyön tuotos on verkko-opiskelumateriaali Tampereen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajakoulutuksen keskivaiheen opintoihin. Työn tehtävänä oli selvittää millaista kuntoutusta näiden oireyhtymien lapsille on, mitä apuvälineitä heidän kuntoutuksensa tukena käytetään ja millaista tukea näiden oireyhtymien lasten perheet tarvitsevat. Oppimateriaalista käy ilmi mitä autismikirjon häiriöt ja tarkkaavuuden häiriö ovat ja millaista kuntoutusta ja mitä apuvälineitä näiden häiriöiden lasten kuntoutuksessa voidaan käyttää.
Opinnäytetyössä käytettiin tuotokseen painottuvaa tutkimusmenetelmää. Verkko-oppiminen on laajasti tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntävää, verkossa digitaalisessa muodossa tapahtuvaa opiskelua. Verkko-oppimisessa keskeiseen rooliin nousee opiskelija itse ja oman oppimisen ohjaus korostuu, kun työskentely on itsenäistä. Verkko-opiskelu antaa joustavuutta opiskelijan voidessa itse määritellä opiskeluaikataulun annetuissa rajoissa.
Autismikirjon häiriöitä ja tarkkaavuushäiriöitä sairastavan lapsen hoitotyön opetukseen tulisi TAMKssa panostaa jo keskivaiheen sairaanhoitajaopinnoissa. Jokaisella sairaanhoitajalla tulisi olla perustiedot autismikirjon oireyhtymistä ja tarkkaavuuden häiriöstä, koska niitä esiintyy myös suomalaisessa väestössä varsin paljon.
Jatkokehittämisehdotuksena todettakoon, että autismikirjon oireyhtymien ja tarkkaavuuden häiriöiden ihmisten kohtaamiseen hoitotyössä tulisi kiinnittää aiempaa enemmän huomiota. Tähän tarpeeseen vastaisi esimerkiksi jonkinlainen lyhyt ja selkeästi esitetty hoitosuositus tai ohje, mitä huomioida kohdatessaan näiden oireyhtyminen ihmisiä hoitotyössä.
Opinnäytetyössä käytettiin tuotokseen painottuvaa tutkimusmenetelmää. Verkko-oppiminen on laajasti tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntävää, verkossa digitaalisessa muodossa tapahtuvaa opiskelua. Verkko-oppimisessa keskeiseen rooliin nousee opiskelija itse ja oman oppimisen ohjaus korostuu, kun työskentely on itsenäistä. Verkko-opiskelu antaa joustavuutta opiskelijan voidessa itse määritellä opiskeluaikataulun annetuissa rajoissa.
Autismikirjon häiriöitä ja tarkkaavuushäiriöitä sairastavan lapsen hoitotyön opetukseen tulisi TAMKssa panostaa jo keskivaiheen sairaanhoitajaopinnoissa. Jokaisella sairaanhoitajalla tulisi olla perustiedot autismikirjon oireyhtymistä ja tarkkaavuuden häiriöstä, koska niitä esiintyy myös suomalaisessa väestössä varsin paljon.
Jatkokehittämisehdotuksena todettakoon, että autismikirjon oireyhtymien ja tarkkaavuuden häiriöiden ihmisten kohtaamiseen hoitotyössä tulisi kiinnittää aiempaa enemmän huomiota. Tähän tarpeeseen vastaisi esimerkiksi jonkinlainen lyhyt ja selkeästi esitetty hoitosuositus tai ohje, mitä huomioida kohdatessaan näiden oireyhtyminen ihmisiä hoitotyössä.