Airbnb och generation Y
Thomasson, Daniela (2018)
Thomasson, Daniela
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805137850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805137850
Tiivistelmä
I dagens läge finns det många olika inkvarteringsalternativ att välja mellan. Airbnb är ett växande koncept där personer kan hyra ut sitt hem till andra resenärer. Till generation Y räknas personer som är födda på 1980- och 1990-talet och denna generation kännetecknas som resenärer som vill ha en unik upplevelse då de reser. Syftet med detta arbete var att ta reda på varför generation Y använder Airbnb samt hur Airbnb:s plattform påverkar valet av inkvarteringsställe. Frågeställningarna i arbetet behandlade varför generation Y använder Airbnb samt hur attraktiva denna generation upplever att Airbnb:s nätsidor är. Arbetet var begränsat till generation Y för att arbetet inte skulle bli för omfattande. Eftersom inkvarteringsbranschen är så stor begränsades arbetet till Airbnb. Den teoretiska referensramen bestod av en teori om köpprocessen av Mathieson & Wall, generation Y:s köpbeteende och e-köpbeteende, samt teorier om nätsidors användarvänlighet. Metoden som användes i detta arbete var en kvantitativ undersökningsmetod i form av en webbenkät. Enkäten delades på Facebook och fick 120 svar. Enkäten bestod av 16 frågor, som behandlade respondentens bakgrund, användning av Airbnb, viktiga faktorer vid val av inkvartering samt hur användarvänlig Airbnb:s nätsida är. Resultaten av enkäten sammanställdes i Excel och importerades till programmet SPSS. Tabellerna och figurerna som sammanställdes i SPSS användes i arbetet för att presentera resultatet. I undersökningen kom det fram att många har använt sig av Airbnb, och de flesta av dem kan tänka sig använda Airbnb på nytt. Denna generation upplever att Airbnb har en väldigt användarvänlig nätsida men detta är inte orsaken bakom valet av Airbnb som inkvarteringsställe. Det kom fram att generation Y använder Airbnb på grund av priset och det mångsidiga utbudet. I undersökningen kom det fram att användarvänlighet överlag är väldigt viktigt för denna generation då de bokar inkvartering, men det finns även andra faktorer som påverkar valet som till exempel säkerhet. Det kom även fram att generation Y helst bokar inkvartering via en nätsida, och då måste den vara pålitlig och lätt att använda.