Liimapuupalkkisillan rakentamisvaiheet : Case: Matinpuronsilta
Sirén, Antti (2018)
Sirén, Antti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117700
Tiivistelmä
Puun käyttö siltojen päärakennusmateriaalina on ollut vähäistä Suomessa ja vasta viime vuosina sen käyttöä on alettu lisäämään. Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään yleisimpiin puusiltatyyppeihin sekä puun käyttöön siltarakentamisessa ja niille asetettuihin vaatimuksiin.
Tämän työn tilaaja, Graniittirakennus Kallio Oy, rakensi Espoon Matinkylään yksiaukkoisen liimapuupalkkisillan, jonka kansirakenteena toimi 75 mm kertopuulevy. Kertopuuta ei ole aikaisemmin käytetty Suomessa sillan kannen rakenteena. Silta toimii kevyen liikenteen siltana, ja sillä on kokonaispituutta 21,6 m ja sen hyötyleveys on 4,0 m. Tässä työssä dokumentoitiin Matinpuronsillan rakennusvaiheet ja selvitettiin rakentamisen kannalta ongelmallisimmat työvaiheet. Ratkaisuna näihin laadittiin yksityiskohtainen asennus- ja kasausohje yksiaukkoiselle liimapuupalkkisillalle. Opinnäytetyössä on myös haastateltu Matinpuronsillan suunnittelijoita siltaratkaisuun päätymisestä ja sen ongelmakohdista.
Matinpuron silta rakennettiin erillisellä työmaa-alueella, minkä jälkeen se kuljetettiin kilometrin päähän sillan lopulliselle paikalle. Kaiteet ja pintakerrokset tehtiin valmiiksi vasta sillan ollessa oikealla paikallaan. Sillan suurimpia ongelmia kasausvaiheessa olivat palkkien saaminen oikeaan korkoon, kannen ruuvaus paikalleen ja se, ettei rakenteiden toleranssiheittoja ollut otettu riittävästi huomioon suunniteltaessa.
Matinpuronsillan lopullinen kokonaishinta oli hieman yli 200 000 €. Sillan suurin osakustannus tuli kaiteista jotka, maksoivat kolmanneksen koko sillan hinnasta. Suurimpana yksittäisenä yllätyksenä oli aurausparrujen hinta, joka oli yli neljäkymmentä euroa metriltä. Vastaavanlaisen sillan rakentaminen tulevaisuudessa kannattaa tehdä suoraan paikoilleen kasattuna, mikäli ympäristö sen sallii.
Tämän työn tilaaja, Graniittirakennus Kallio Oy, rakensi Espoon Matinkylään yksiaukkoisen liimapuupalkkisillan, jonka kansirakenteena toimi 75 mm kertopuulevy. Kertopuuta ei ole aikaisemmin käytetty Suomessa sillan kannen rakenteena. Silta toimii kevyen liikenteen siltana, ja sillä on kokonaispituutta 21,6 m ja sen hyötyleveys on 4,0 m. Tässä työssä dokumentoitiin Matinpuronsillan rakennusvaiheet ja selvitettiin rakentamisen kannalta ongelmallisimmat työvaiheet. Ratkaisuna näihin laadittiin yksityiskohtainen asennus- ja kasausohje yksiaukkoiselle liimapuupalkkisillalle. Opinnäytetyössä on myös haastateltu Matinpuronsillan suunnittelijoita siltaratkaisuun päätymisestä ja sen ongelmakohdista.
Matinpuron silta rakennettiin erillisellä työmaa-alueella, minkä jälkeen se kuljetettiin kilometrin päähän sillan lopulliselle paikalle. Kaiteet ja pintakerrokset tehtiin valmiiksi vasta sillan ollessa oikealla paikallaan. Sillan suurimpia ongelmia kasausvaiheessa olivat palkkien saaminen oikeaan korkoon, kannen ruuvaus paikalleen ja se, ettei rakenteiden toleranssiheittoja ollut otettu riittävästi huomioon suunniteltaessa.
Matinpuronsillan lopullinen kokonaishinta oli hieman yli 200 000 €. Sillan suurin osakustannus tuli kaiteista jotka, maksoivat kolmanneksen koko sillan hinnasta. Suurimpana yksittäisenä yllätyksenä oli aurausparrujen hinta, joka oli yli neljäkymmentä euroa metriltä. Vastaavanlaisen sillan rakentaminen tulevaisuudessa kannattaa tehdä suoraan paikoilleen kasattuna, mikäli ympäristö sen sallii.