Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

CrossFit - En jämförelse mellan varumärkets identitet och dess image

Kling, Hanna (2018)

Avaa tiedosto
Hanna_Kling_thesis.pdf (2.853Mt)
Lataukset: 


Kling, Hanna
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147877
Tiivistelmä
Utbudet av olika idrottsgrenar och konditionsprogram är stor. Man måste skilja sig från mängden för att väcka kundernas intresse. För att nå de potentiella kunderna och deras förväntningar måste den förmedlade bilden av varumärket stämma över-ens med den bild marknaden har. Då CrossFit är en relativt ny konditionsgren i Fin-land kan man anta att de potentiella kunderna har en suddig bild av grenen beroende på varifrån de fått informationen. CrossFit-gymmen har inte heller en klar bild av hur varumärkets image ser ut eftersom man inte har undersökt det metodiskt. Syftet med denna undersökning är att identifiera varumärket CrossFit och jämföra varumärkets identitet med dess image. Skillnaden mellan image och identitet är i all korthet den bild företaget vill att andra skall ha (identitet) gentemot den bild andra i verklighet-en har (image). Undersökningen är avgränsad till huvudstadsregionen där de flesta CrossFit-gym i Finland finns. Undersökningen är riktad till två målgrupper; 1) de potentiella kunderna, d.v.s. företagsekonomistuderande på Arcada som inte utövar CrossFit och 2) Ägare till CrossFit-gym på huvudstadsregionen. Undersökningen inleds med en grundlig teoriundersökning om ett varumärke, varumärkets image, va-rumärkets identitet och CrossFit som varumärke. I den praktiska delen av undersök-ningen används en kvantitativ metod, d.v.s. två nästan identiska enkäter. Frågorna i enkäterna baserar sig på Jennifer Aakers modell Brand Personality som baserar sig på en persons karaktärsdrag som associeras till ett varumärke. De två målgruppernas attityder till varumärkets olika karaktärsdrag mäts på en likert-skala. Efter det jäm-förs de med varandra för att se hur attityderna skiljer sig åt.Resultatet är redovisat i grafer där man går igenom de olika karaktärsdragen hos varumärket term efter term. De ger en klar bild av hur varumärkets image och identitet ser ut för tillfället och vilka skillnader som finns mellan dessa. Samtidigt ger det en fingervisning om vad man bör koncentrera sig på då man vill utveckla marknadsföringen av varumärket CrossFit.
 
The offering and competition between different sports and fitness programs is big. One must stand out from the crowd to attract the customers interest. To reach the potential customers and meet their expectations the transferred image of the fitness sport must agree with the image the market has. Because CrossFit is a relatively new fitness sport in Finland and have not been marketed professionally by most of the CrossFit boxes, one can assume that people get an unclear image or identity based on where they have got the information. The CrossFit boxes does not either have a clear picture of how the image looks like because it has not been studied methodologically how the brand is seen by others. The aim with this essay is to identify CrossFit as a brand and compare its image with its identity. The difference between brand image and identity is the image the company want the others to have (identity) versus the image the others really have (image). The study is limited to the capital region where most of the CrossFit boxes in Finland are. The study is focused on two target groups; 1) Potential customers i.e. students who does not train CrossFit and 2) CrossFit box owners. The study begins with a thorough theory study of the brand, brand image, brand identity and CrossFit as a brand. In the practical part of the study a quantitative study method is used two almost identical surveys. The questions in the survey are based on the Jennifer Aaker’s Brand Personality model, which is based on human characteristics which are associated with a brand. The respondents express their opinions of several statements on a Likert scale. This gives a trustworthy result of the different perceptions of the brand. The result is stated in diagrams/charts and they are analysed term after term. The conclusion gives a good picture of the biggest differences of the CrossFit brands identity and image and at the same time a hint of what is worthwhile to do in the CrossFit brand’s marketing.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste