Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lapsen osallisuus ja aikuisen rooli päiväkodin hoitotilanteissa

Alanen, Sivi (2018)

 
Avaa tiedosto
Alanen_Sivi.pdf (374.6Kt)
Lataukset: 


Alanen, Sivi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805137823
Tiivistelmä
Lapsen osallisuus on hyvin näkyvä ja keskeinen osa tämän päivän varhaiskasvatusta. Lapsen osallisuuden suuntaan ohjaa vahvasti myös 2017 voimaan tullut Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. Varhaiskasvatussuunitelman perusteet on varhaiskasvatuslakiin pohjautuva asiakirja, jonka asettamat sisällöt ja tavoitteet tulee varhaiskasvatuksessa saavuttaa.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten lapsen osallisuus näkyy päiväkodin hoitotilanteissa. Tarkoituksena oli tarkastella myös aikuisen roolia lapsen osallisuuden mahdollistaja tai estäjänä sekä aikuisen valtaa ja vallankäyttöä. Tavoitteena oli lisätä tutkijan omaa sekä työyhteisön käsitystä osallisuudesta sekä aikuisen roolista lapsen osallisuuteen.

Tutkimusmateriaali koostui havainto- sekä haastattelumateriaalista, jota kerättiin lempääläläisessä päiväkodissa syksyllä 2017. Tutkimus on näin ollen laadullinen tapaustutkimus, eikä tutkimuksesta saatuja tuloksia voi yleistää. Tutkimuksen analysointi toteutettiin sisällönanalyysin keinoin.

Tulosten mukaan lapsen osallisuus näkyy omien mielipiteiden ilmaisemisena, kuulluksi ja nähdyksi tulemisena, aktiivisuutena sekä mahdollisuutena vaikuttaa itseen, omaan ja yhteiseen arkeen. Tässä vuorovaikutuksella, yhteisöllisyydellä, toimintatavoilla, lapsen yksilöllisillä tekijöillä sekä aikuisen ajattelulla, toiminnalla ja vastuulla on merkittävä vaikutus. Hoitotilanteet voidaan nähdä tilanteina, joissa lapsella on mahdollisuus osallisuuteen. Näissä tilanteissa vallitsee kuitenkin paljon tekijöitä, jotka vaikuttavat lapsen osallisuuden mahdollisuuksiin sekä lapsen osallisuuden näkymisen muotoon. Lapsen yksilöllisyys voidaan nähdä yhtenä tällaisena laajana kokonaisuutena. Aikuisen rooli osallisuuden mahdollistajana tai estäjänä on merkittävä. Aikuisen vaikutus lapsen osallisuudessa voi näkyä suoraan tai ulottua laajalle tilanteessa vallitseviin tekijöihin, kuten toimintatapoihin.

Tätä opinnäytetyötä varten lasta ei haastateltu. Tästä syystä lapsen omaa kokemusta osallisuudesta on vaikea arvioida. Jatkotutkimuksena voisi toteuttaa lapsen osallisuutta tarakastelevan tutkimuksen lapsen näkemyksestä käsin. Tässä tutkimuksessa ei päästy toivotulla tavalla syventymään aikuisen valtaan ja vallankäyttöön. Valta näkyy päiväkodeissa ja tähän liitteyen jatkotutkimuksena voisi toteuttaa tutkimuksen vallasta päiväkodissa. Valtaa voisi tutkia aikuisen tai vastaavasti myös lapsen valtana.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste