Tuoteliiketoiminnasta palveluliiketoimintaan
Lukkarila, Jaakko (2018)
Lukkarila, Jaakko
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117679
Tiivistelmä
Alati muuttuva maailma vaikuttaa myös suomalaiseen elinkeinoelämään. Muutoksia ovat muun muassa teknologioiden nopea kehittyminen, teollisuuden palvelumurros ja esineiden Internet. Teollisuusyritykset etsivät kuumeisesti uusia kilpailuedun lähteitä ja palveluistaminen on nousemassa merkittävään rooliin menestystä tavoiteltaessa.
Opinnäytetyössä selvitettiin haastattelututkimuksella Mavatechin palveluistamiseen liittyviä asiakastarpeita. Tavoitteena oli selvittää asiakkaille lisäarvoa tuottavat palvelut ja palveluliiketoiminnan luomisen mahdollisuudet. Työssä etsittiin vaihtoehtoja, joita Mavatech voisi hyödyntää asiakaslähtöisessä palvelumallissa.
Haastatteluissa nousi esille tarpeita yrityksen palveluliiketoiminnan kehittämiseksi. Erilaiset huoltopalvelupaketit ja elinkaaripäivitykset, verkkopalvelut ja -koulutukset koettaisiin hyödyllisiksi. Lisäksi toivottiin ns. emulsiopalvelupaketteja.
Lopputuloksena esitetään toimintamalli, jolla Mavatech siirtyy tuoteliiketoiminnasta palveluliiketoimintaan. Palveluliiketoimintaan siirtymiseksi tässä opinnäytetyössä esitetään muutoksia mm. resurssien kohdentamiseen, yrityksen toimintakulttuurin muuttamiseen ja tuotteiden sekä palveluiden hinnoitteluun liittyen.
Lisäksi yrityksen nimenomaisesta toiveesta toteutettiin lainsäädäntöanalyysi, jossa kartoitetaan aihepiiriä koskevat säännökset.
Opinnäytetyössä selvitettiin haastattelututkimuksella Mavatechin palveluistamiseen liittyviä asiakastarpeita. Tavoitteena oli selvittää asiakkaille lisäarvoa tuottavat palvelut ja palveluliiketoiminnan luomisen mahdollisuudet. Työssä etsittiin vaihtoehtoja, joita Mavatech voisi hyödyntää asiakaslähtöisessä palvelumallissa.
Haastatteluissa nousi esille tarpeita yrityksen palveluliiketoiminnan kehittämiseksi. Erilaiset huoltopalvelupaketit ja elinkaaripäivitykset, verkkopalvelut ja -koulutukset koettaisiin hyödyllisiksi. Lisäksi toivottiin ns. emulsiopalvelupaketteja.
Lopputuloksena esitetään toimintamalli, jolla Mavatech siirtyy tuoteliiketoiminnasta palveluliiketoimintaan. Palveluliiketoimintaan siirtymiseksi tässä opinnäytetyössä esitetään muutoksia mm. resurssien kohdentamiseen, yrityksen toimintakulttuurin muuttamiseen ja tuotteiden sekä palveluiden hinnoitteluun liittyen.
Lisäksi yrityksen nimenomaisesta toiveesta toteutettiin lainsäädäntöanalyysi, jossa kartoitetaan aihepiiriä koskevat säännökset.