Sisältömarkkinointisuunnitelma Marixir Oy:lle
Kämäräinen, Alisa (2018)
Kämäräinen, Alisa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117675
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda sisältömarkkinointisuunnitelma liikuntapalveluita tuottavalle Marixir Oy:lle. Yrityksessä ei ole aiemmin toteutettu sisältömarkkinointia, mutta asiakaslähtöisten arvojen pohjalta se koetaan yritykselle ominaiseksi tavaksi toimia.
Työn teoriaosuudessa pureuduttiin sisältömarkkinointiin. Aihetta taustoitettiin perehtymällä ensiksi sen historiaan. Tämän jälkeen perehdyttiin tarkemmin sisällöntuottamiseen sekä sisältömarkkinoinsuunnitelman luomiseen. Työssä perehdyttiin myös eri sisällöntuotannon kanaviin sekä muotoihin.
Sisältömarkkinointisuunnitelman tueksi toteutettiin määrällinen asiakas-kysely Marixir Oy:n asiakkaille. Kyselyllä kartoitettiin minkälaista ja missä muodossa olevaa sisältöä asiakkaat haluavat. Kyselyn avulla selvitettiin myös asiakkaiden taustatieoja, ja näiden tietojen pohjalta pystyttiin yritykselle luomaan tyypillinen malliasiakas.
Työn tuloksena syntyi konkreettinen sisältömarkkinointisuunnitelma Marixir Oy:lle. Suunnitelma on toteutettu asiakaslähtöisesti asiakaskyselyyn perustuen samalla hyödyntäen ajankohtaista teoriatietoa sisältömarkkinoinnista.
Työn teoriaosuudessa pureuduttiin sisältömarkkinointiin. Aihetta taustoitettiin perehtymällä ensiksi sen historiaan. Tämän jälkeen perehdyttiin tarkemmin sisällöntuottamiseen sekä sisältömarkkinoinsuunnitelman luomiseen. Työssä perehdyttiin myös eri sisällöntuotannon kanaviin sekä muotoihin.
Sisältömarkkinointisuunnitelman tueksi toteutettiin määrällinen asiakas-kysely Marixir Oy:n asiakkaille. Kyselyllä kartoitettiin minkälaista ja missä muodossa olevaa sisältöä asiakkaat haluavat. Kyselyn avulla selvitettiin myös asiakkaiden taustatieoja, ja näiden tietojen pohjalta pystyttiin yritykselle luomaan tyypillinen malliasiakas.
Työn tuloksena syntyi konkreettinen sisältömarkkinointisuunnitelma Marixir Oy:lle. Suunnitelma on toteutettu asiakaslähtöisesti asiakaskyselyyn perustuen samalla hyödyntäen ajankohtaista teoriatietoa sisältömarkkinoinnista.
