TYÖNTEKIJÖIDEN SITOUTTAMINEN: : case: Teleperformance Finland Oy
Salonen, Hanna-Leena (2010)
Salonen, Hanna-Leena
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179514
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179514
Tiivistelmä
Valitsin opinnäytetyöni käsittelemään omaa työpaikkaani Teleperformance Finland Oy:tä, koska halusin ottaa selville, miten on mahdollista vähentää yritykselle ominaista työntekijöiden vaihtuvuutta. Koen, että minulla itselläni Team Supervisorina on konkreettinen mahdollisuus vaikuttaa työntekijöiden hyvinvointiin ja sitoutumiseen työpaikalle.
Teleperformance Finland Oy on telemarkkinointia tuottava yritys. Opinnäyteyöni tarkoitus on selvittää, miten työntekijöiden viihtyvyyttä ja hyvinvointia on mahdollista parantaa ja samalla edesauttaa heidän sitoutumistaan yritykseen. Tämä muodostuikin opinnäytetyöni tutkimusongelmaksi.
Olen työskennellyt yrityksessä reilut neljä vuotta, joista noin puolentoista vuoden ajan Team Supervisorina. Opinnäytetyöni tutkimus- ja kehitysosiossa näkökulmani tutkimus- ja kehitystyön kohteeseen pohjautuu nimenomaan kokemukseeni esimiestyöstä Team Supervisorina.
Työntekijöiden sitoutumista edesauttavia ja toisaalta taas sitä estäviä tekijöitä selvitin tekemällä työntekijöille kyselyn, jossa tärkeimpinä selvitettävinä asioina on se, että mitkä asiat työpaikalla viihtyvyyden ja sitoutumisen kannalta ovat parasta, huonointa ja mikä lisäisi viihtyvyyttä ja sitoutumista työhön.
Kyselyn tulosten mukaan työntekijöiden sitoutumisen ja viihtymisen kannalta parhaimpina asioina ovat mukavat työkaverit, joustavat työajat, agenttien saama palaute, mielekkäät työtehtävät ja säännöllistä palkka. Sitoutumisen kannalta huonoimpia asioita ovat palkan pienuus, työn yksitoikkoisuus, työntekijöiden vaihtuvuus, kiire ja ongelmat tiedonkulussa.
Tulosten perusteella tein kehitysehdotuksia toimenpiteistä työntekijöiden viihtymisen ja sitoutumisen parantamiseksi. Toimenpiteet koskevat tiimihengen vahvistamista, työntekijän mahdollisuuksia vaikuttaa omaan työnkuvaan, palautteenantoa, vapaa-ajan toimintaa, viihtyisän työympäristön kehittämistä ja uuden työntekijän vastaanottoa.
Teleperformance Finland Oy on telemarkkinointia tuottava yritys. Opinnäyteyöni tarkoitus on selvittää, miten työntekijöiden viihtyvyyttä ja hyvinvointia on mahdollista parantaa ja samalla edesauttaa heidän sitoutumistaan yritykseen. Tämä muodostuikin opinnäytetyöni tutkimusongelmaksi.
Olen työskennellyt yrityksessä reilut neljä vuotta, joista noin puolentoista vuoden ajan Team Supervisorina. Opinnäytetyöni tutkimus- ja kehitysosiossa näkökulmani tutkimus- ja kehitystyön kohteeseen pohjautuu nimenomaan kokemukseeni esimiestyöstä Team Supervisorina.
Työntekijöiden sitoutumista edesauttavia ja toisaalta taas sitä estäviä tekijöitä selvitin tekemällä työntekijöille kyselyn, jossa tärkeimpinä selvitettävinä asioina on se, että mitkä asiat työpaikalla viihtyvyyden ja sitoutumisen kannalta ovat parasta, huonointa ja mikä lisäisi viihtyvyyttä ja sitoutumista työhön.
Kyselyn tulosten mukaan työntekijöiden sitoutumisen ja viihtymisen kannalta parhaimpina asioina ovat mukavat työkaverit, joustavat työajat, agenttien saama palaute, mielekkäät työtehtävät ja säännöllistä palkka. Sitoutumisen kannalta huonoimpia asioita ovat palkan pienuus, työn yksitoikkoisuus, työntekijöiden vaihtuvuus, kiire ja ongelmat tiedonkulussa.
Tulosten perusteella tein kehitysehdotuksia toimenpiteistä työntekijöiden viihtymisen ja sitoutumisen parantamiseksi. Toimenpiteet koskevat tiimihengen vahvistamista, työntekijän mahdollisuuksia vaikuttaa omaan työnkuvaan, palautteenantoa, vapaa-ajan toimintaa, viihtyisän työympäristön kehittämistä ja uuden työntekijän vastaanottoa.