Ihmisten käsityksiä hyvästä palvelusta päivystyksessä
Väkinen, Riku (2018)
Väkinen, Riku
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147958
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata ihmisten käsityksiä hyvästä palvelusta päivystyksessä. Aineisto kerättiin kesällä 2015 Suomiareenassa kyselylomakkeella. Kyselylomakkeessa vastaajaa pyydettiin listaamaan viisi ominaisuutta hyvästä palvelusta päivystyksessä. Kyselyyn vastasi yhteensä 73 vastaajaa.
Kerätty aineisto käytiin läpi erittelemällä jokainen vastaus. Vastaukset jaettiin ylä-luokkiin, joista laadittiin ympyrädiagrammi hahmottamaan vastausten prosenttiosuutta kaikista vastauksista. Vastauksista laadittiin myös sanallinen yhteenveto.
Toiminnan organisointi nousi keskeisimmäksi kriteeriksi hyvässä palvelussa päivystyksessä. Henkilökunnan potilaskohtaamiset ja henkilökunnan ammattitaito koettiin myös tärkeäksi. Viihtyisät odotustilat lisäisivät myös tyytyväisyyttä palvelun laatuun. Muita kriteereitä vastaajat listasivat olevan mm. selkeä potilasohjaus ja lyhyet välimatkat kodin ja hoitolaitoksen välillä.
Muiden Suomessa teetettyjen tutkimusten tavoin, nopea hoitoon pääsy, henkilökunnan ammattitaito ja kyky kohdata potilas aidosti ovat hyvän palvelun keskeisimpiä kriteereitä. Kehittämisehdotuksena vastaavanlaisiin kyselytutkimuksiin kyselylomakkeeseen voitaisiin antaa ohjeistukseksi listata vain yksi hyvän palvelun kriteeri päivystyksessä, jolloin tutkimustuloksesta saataisiin selkeämpi.
Kerätty aineisto käytiin läpi erittelemällä jokainen vastaus. Vastaukset jaettiin ylä-luokkiin, joista laadittiin ympyrädiagrammi hahmottamaan vastausten prosenttiosuutta kaikista vastauksista. Vastauksista laadittiin myös sanallinen yhteenveto.
Toiminnan organisointi nousi keskeisimmäksi kriteeriksi hyvässä palvelussa päivystyksessä. Henkilökunnan potilaskohtaamiset ja henkilökunnan ammattitaito koettiin myös tärkeäksi. Viihtyisät odotustilat lisäisivät myös tyytyväisyyttä palvelun laatuun. Muita kriteereitä vastaajat listasivat olevan mm. selkeä potilasohjaus ja lyhyet välimatkat kodin ja hoitolaitoksen välillä.
Muiden Suomessa teetettyjen tutkimusten tavoin, nopea hoitoon pääsy, henkilökunnan ammattitaito ja kyky kohdata potilas aidosti ovat hyvän palvelun keskeisimpiä kriteereitä. Kehittämisehdotuksena vastaavanlaisiin kyselytutkimuksiin kyselylomakkeeseen voitaisiin antaa ohjeistukseksi listata vain yksi hyvän palvelun kriteeri päivystyksessä, jolloin tutkimustuloksesta saataisiin selkeämpi.