Opetuksen tehostaminen verkko-oppimisympäristön avulla
Manu, Harri; Dahlström , Erik (2010)
Manu, Harri
Dahlström , Erik
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179552
Tiivistelmä
Tampereen ammattikorkeakoulu
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opettajankoulutuksen kehittämishanke
Dahlström, Erik
Manu, Harri
Opetuksen tehostaminen verkko-oppimisympäristön avulla.
25 sivua + 18 liitesivua
Toukokuu 2011
Työn ohjaaja Harri Kukkonen
TIIVISTELMÄ
Tieto- ja viestintätekniikan nopea kehittyminen on luonut uudenlaisen oppimis- ja opettamiskulttuurin. Tämä vaatii opettajilta, ohjaajilta, kouluttajilta ja verkkokurssien suunnittelijoilta ja -laatijoilta uudenlaisia pedagogisia taitoja ja osaamista. Opettajan tulee hallita peruslähtöisesti riittävä tietokoneen ja sen ohjelmistojen käyttötaito oman opetettavan alan sisällön lisäksi. Lisäksi tulee hallita hyvä virtuaalinen kommunikaatio kyky.
Kehittämishanke käsitteli opetuksen tehostamista verkko-oppimisympäristön avulla. Hankkeessa selvitettiin kuinka verkko-oppimisella saadaan lisähyötyä oppimiseen niin opiskelijoille kuin opettajillekin
Kehityshankkeessa käytettiin sekä teoriaosuutta kuinka verkko-opetus järjestetään että käytännön tasolle siirrettyä tietoa tämän teoriaosuuden pohjalta. Käytännön tasolla käytössä oli ja on edelleen todellinen verkko-oppimisympäristö http://www.hmanu.net/moodle. Tässä käytimme apuna Moodle yhteisöä, jonka pohjalta rakensimme oman verkko-oppimisalustan.
Verkko-oppimisympäristön käyttöönotto ja samalla testaus aloitettiin syksyllä 2009 Karvian yläkoulun valinnaisen tietotekniikan opetuksessa. Tästä testausvaiheesta kerätyn opiskelija palautteen pohjalta mukaan on lähtenyt myös muita Karvia kunnan kouluja ja opettajia. Verkko-opetusta on käytetty 1-2 luokilla alkuopetuksessa ainakin matematiikassa ja historiassa, 3-6 luokilla musiikissa ja matematiikassa sekä 7-9 luokilla tietotekniikassa, matematiikassa, kemiassa ja fysiikassa. Tämän mennessä käyttäjiä ovat olleet Karvian kunnan perusopetuksen opettajat.
Oppilas- ja opettajakollegapalaute on ollut hyvin positiivista, joten kehittämishakkeen kehittäminen ja hyödyntäminen jatkuu myös opettajaopintojen jälkeen. Kehittämishanke on lähtenytkin elämään niin sanotusti omaa elämäänsä opintojen ulkopuolella.
Mukaan on tulossa koko ajan enenevissä määrin niin opettajia kuin todennäköisesti myös muita oppilaitoksia.
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opettajankoulutuksen kehittämishanke
Dahlström, Erik
Manu, Harri
Opetuksen tehostaminen verkko-oppimisympäristön avulla.
25 sivua + 18 liitesivua
Toukokuu 2011
Työn ohjaaja Harri Kukkonen
TIIVISTELMÄ
Tieto- ja viestintätekniikan nopea kehittyminen on luonut uudenlaisen oppimis- ja opettamiskulttuurin. Tämä vaatii opettajilta, ohjaajilta, kouluttajilta ja verkkokurssien suunnittelijoilta ja -laatijoilta uudenlaisia pedagogisia taitoja ja osaamista. Opettajan tulee hallita peruslähtöisesti riittävä tietokoneen ja sen ohjelmistojen käyttötaito oman opetettavan alan sisällön lisäksi. Lisäksi tulee hallita hyvä virtuaalinen kommunikaatio kyky.
Kehittämishanke käsitteli opetuksen tehostamista verkko-oppimisympäristön avulla. Hankkeessa selvitettiin kuinka verkko-oppimisella saadaan lisähyötyä oppimiseen niin opiskelijoille kuin opettajillekin
Kehityshankkeessa käytettiin sekä teoriaosuutta kuinka verkko-opetus järjestetään että käytännön tasolle siirrettyä tietoa tämän teoriaosuuden pohjalta. Käytännön tasolla käytössä oli ja on edelleen todellinen verkko-oppimisympäristö http://www.hmanu.net/moodle. Tässä käytimme apuna Moodle yhteisöä, jonka pohjalta rakensimme oman verkko-oppimisalustan.
Verkko-oppimisympäristön käyttöönotto ja samalla testaus aloitettiin syksyllä 2009 Karvian yläkoulun valinnaisen tietotekniikan opetuksessa. Tästä testausvaiheesta kerätyn opiskelija palautteen pohjalta mukaan on lähtenyt myös muita Karvia kunnan kouluja ja opettajia. Verkko-opetusta on käytetty 1-2 luokilla alkuopetuksessa ainakin matematiikassa ja historiassa, 3-6 luokilla musiikissa ja matematiikassa sekä 7-9 luokilla tietotekniikassa, matematiikassa, kemiassa ja fysiikassa. Tämän mennessä käyttäjiä ovat olleet Karvian kunnan perusopetuksen opettajat.
Oppilas- ja opettajakollegapalaute on ollut hyvin positiivista, joten kehittämishakkeen kehittäminen ja hyödyntäminen jatkuu myös opettajaopintojen jälkeen. Kehittämishanke on lähtenytkin elämään niin sanotusti omaa elämäänsä opintojen ulkopuolella.
Mukaan on tulossa koko ajan enenevissä määrin niin opettajia kuin todennäköisesti myös muita oppilaitoksia.