Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Closing the deal in a business-business sales process

Grönlund, Henrik (2018)

 
Avaa tiedosto
GronlundHenrik.pdf (464.2Kt)
Lataukset: 


Grönlund, Henrik
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147974
Tiivistelmä
Myynti on edelleenkin kaikkein tärkein asia jokaisessa yrityksessä. Ilman myyntiä mikään yritys ei ole toimiva. Myynnissä vaikein asia on kaupan vahvistaminen. Jotta voimme solmia kauppoja helpommin meidän ensin pitää ymmärtää mitkä asiat edesauttavat kaupan syntyä.

Myyntikirjallisuus usein käsittelee myyntiprosessia. Käytin viimeisintä myyntiprosessimallia ja liitin sen yhteen yleisen ostoprosessimallin kanssa, jotta on helpompi ymmärtää mitä myynti tilanteessa tapahtuu. Näiden kahden mallin lisäksi kirjallisuus käsittelee yritysmyynnin eritystä luonnetta kuten myös viime aikaista trendiä olla asiakaslähtöisiä.

Tämän tutkimuksen tarkoitus on paremmin ymmärtää kaupanvahvistamista yritysmyynti tilanteessa. Jotta ymmärtäisin aihetta paremmin tutkimuksen tulisi ymmärtää myyjien ajatusprosesseja ja logiikkaa myyntiprosessin aikana ja erityisesti kaupanvahvistamiseen liittyen. Tutkimus suoritettiin haastattelemalla kaikkia kohdeyrityksen myyjiä. Tutkimus yritys valittiin suuren markkina osuuden ja myyntivolyymin takia, sekä saavutettavuuden takia. Puolistrukturoidut haastattelut suoritettiin kahdeksan myyjän kanssa. Haastatteluista saatu data järjestettiin ja analysoitiin merkittävien löydösten saavuttamiseksi.

Tutkimuksen päähavainnoinnin mukaan henkilökohtaiset- ja yrityskohtaiset suhteet ovat erittäin tärkeitä kaupan vahvistamisessa. Sen jälkeen, kun firmojen ja avainhenkilöiden välinen luottamus on saatu vahvistettua, myyjä käyttää luottamusta rakentaessaan hyvää tahtoa neuvottelijoiden välille. Luottamuksen ja hyväntahdon takia, ostajan oletetaan neuvottelevan kauppaa rehellisesti, hyväksyvän puutteita myyjän taholta ja hyväksyvän hieman kalliimman hinnan.

Tutkimus keskittyy yritysmyyntiin myyjän näkökulmasta. Jatkotutkimuksessa olisi hyödyllistä tutkia asiaa ostajan näkökulmasta. Ostajan näkökulman ymmärtäminen antaisi arvokasta tietoa siitä, mikä todella mahdollisti kaupan vahvistamisen. Edellä mainitun lisäksi olisi mielenkiintoista tutkia yritysmyyntiä muussa kuin teollisessa kontekstissa. Esimerkiksi, kaupan vahvistaminen palveluyritysten myynnissä voi olla merkittävästi erilaista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste