KIINALAISTEN MATKAILIJOIDEN MAKSUTAVAT JA RAHANKÄYTTÖ SUOMESSA
Luukkonen, Niilo (2018)
Luukkonen, Niilo
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805137826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805137826
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kiinalaisten turistien kuluttajakäyttäytymistä ja preferenssejä maksutapojen suhteen heidän matkaillessaan ulkomailla ja erityisesti länsimaissa.
Teoriaosuudessa käytiin läpi vaikuttajia, jotka ovat toimineet kiinalaisen ulkomaantu-rismin eksponentiaalisen nousun taustalla. Tämän lisäksi käytiin läpi kiinalaisten turis-tien vaikutusta suomalaiselle matkailusektorille, sekä hahmoteltiin erityyppisten mat-kailijoiden turistiprofiilit. Teoriaosuudessa käytiin myös läpi kiinalaisten omia maksu-tapoja ja tuotiin esille niiden eroavaisuuksia länsimaalaisiin maksutapoihin verrattuna. Lopuksi käsiteltiin prosesseja, joiden avulla suomalaiset yritykset pystyisivät potenti-aalisesti integroimaan kiinalaiset maksutavat omaan yritykseensä.
Opinnäytetyön tutkimuksessa haastateltiin 50 kiinalaista turistia, joka mahdollistui kolme eri kohdemaan ja useiden haastattelijoiden avustuksella. Tutkimuksen haastat-telut toteutettiin Suomessa, Mauritiuksessa ja Kiinassa ja tutkimuksessa käytettävä otantamenetelmä oli harkinnanvarainen näyte.
Teoriatiedon ja tutkimuksen pohjalta pyrittiin selvittämään sitä potentiaalista hyötyä, joka saavutettaisiin integroimalla kiinalaisia maksutapoja suomalaisiin yrityksiin. Tut-kimusongelman kannalta oli tärkeää selvittää, olisiko uusille maksutapavaihtoehdoille kysyntää ja jos olisi niin kuinka suuressa mittakaavassa. Tämän lisäksi oli olennaista kartoittaa haastateltavien keskuudessa, miten uudet maksutavat mahdollisesti muut-taisivat yksilöiden rahankäyttöä. Tämä lisäisi tietoa siitä, miten kannattavaa kyseisten maksutapojen integroiminen yritysten toimintaan mahdollisesti olisi.
Tutkimuksen perusteella saatiin selville, että kiinalaisilla matkailijoilla oli vaikeuksia maksutapojen suhteen länsimaissa matkustaessaan, kysyntää kiinalaisille maksutavoil-le oli olemassa ja vastaajien kesken neljä viidestä uskoi uusien maksutapojen lisäävän henkilökohtaista kulutustaan matkakohteissa.
Teoriatiedon ja tutkimuksen pohjalta luotiin yleinen toimintamalliehdotus yrityksille, jotka suunnittelevat kiinalaisten maksutapojen integroimista omaan liiketointansa. Toimintamallissa käydään yleisesti läpi, mitä jokaisen yrityksen pitäisi pitää mieles-sään kartoittaessaan uusien maksutapojen kannattavuutta omalla alallansa.
Teoriaosuudessa käytiin läpi vaikuttajia, jotka ovat toimineet kiinalaisen ulkomaantu-rismin eksponentiaalisen nousun taustalla. Tämän lisäksi käytiin läpi kiinalaisten turis-tien vaikutusta suomalaiselle matkailusektorille, sekä hahmoteltiin erityyppisten mat-kailijoiden turistiprofiilit. Teoriaosuudessa käytiin myös läpi kiinalaisten omia maksu-tapoja ja tuotiin esille niiden eroavaisuuksia länsimaalaisiin maksutapoihin verrattuna. Lopuksi käsiteltiin prosesseja, joiden avulla suomalaiset yritykset pystyisivät potenti-aalisesti integroimaan kiinalaiset maksutavat omaan yritykseensä.
Opinnäytetyön tutkimuksessa haastateltiin 50 kiinalaista turistia, joka mahdollistui kolme eri kohdemaan ja useiden haastattelijoiden avustuksella. Tutkimuksen haastat-telut toteutettiin Suomessa, Mauritiuksessa ja Kiinassa ja tutkimuksessa käytettävä otantamenetelmä oli harkinnanvarainen näyte.
Teoriatiedon ja tutkimuksen pohjalta pyrittiin selvittämään sitä potentiaalista hyötyä, joka saavutettaisiin integroimalla kiinalaisia maksutapoja suomalaisiin yrityksiin. Tut-kimusongelman kannalta oli tärkeää selvittää, olisiko uusille maksutapavaihtoehdoille kysyntää ja jos olisi niin kuinka suuressa mittakaavassa. Tämän lisäksi oli olennaista kartoittaa haastateltavien keskuudessa, miten uudet maksutavat mahdollisesti muut-taisivat yksilöiden rahankäyttöä. Tämä lisäisi tietoa siitä, miten kannattavaa kyseisten maksutapojen integroiminen yritysten toimintaan mahdollisesti olisi.
Tutkimuksen perusteella saatiin selville, että kiinalaisilla matkailijoilla oli vaikeuksia maksutapojen suhteen länsimaissa matkustaessaan, kysyntää kiinalaisille maksutavoil-le oli olemassa ja vastaajien kesken neljä viidestä uskoi uusien maksutapojen lisäävän henkilökohtaista kulutustaan matkakohteissa.
Teoriatiedon ja tutkimuksen pohjalta luotiin yleinen toimintamalliehdotus yrityksille, jotka suunnittelevat kiinalaisten maksutapojen integroimista omaan liiketointansa. Toimintamallissa käydään yleisesti läpi, mitä jokaisen yrityksen pitäisi pitää mieles-sään kartoittaessaan uusien maksutapojen kannattavuutta omalla alallansa.