dc.contributor.author | Kataja, Heidi | |
dc.date.accessioned | 2018-05-15T06:07:07Z | |
dc.date.available | 2018-05-15T06:07:07Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201805117696 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/146110 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön aiheena oli tutkia vaarallisten aineiden kansainvälisiin kuljetuksiin ja erityisesti vaarallisten aineiden lähettämiseen liittyviä ongelmia. Tavoitteena oli luoda Puolustusvoimien logistiikkalaitokselle prosessi, jolla varmistetaan tiedon saanti lähetysten sisältämistä vaarallisista aineista.
Vaarallisten aineiden lähettämiseen ja kuljetuksiin liittyy aina turvallisuusriski, ellei niitä pakata, käsitellä ja dokumentoida määräysten mukaisesti. Tutkimuksen osaon-gelmia olivat 1) vaarallista ainetta sisältävän lähetyksen tiedonsaannin varmistaminen, 2) miten varmistetaan, että kaikki vaadittavat luvat ovat kunnossa ja 3) vastuiden määrittäminen. Tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena kesän 2017 ja kevään 2018 välisenä aikana.
Tutkimusmenetelminä käytettiin lainoppia ja empiiristä tutkimusta. Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsiteltiin lakeja ja määräyksiä, empiirisessä osuudessa käsi-teltiin Puolustusvoimien ohjeita ja käytäntöä. Haastatteluilla pyrittiin saamaan koko-naiskuva kansainvälisiin kuljetuksiin ja lähettämiseen liittyvistä ongelmista.
Haastatteluissa ongelmaksi osoittautui materiaalin tunnistaminen vaaralliseksi ai-neeksi. Tunnistamisen ja tiedonsaannin varmistamiseksi tulee Puolustusvoimien toi-mintajärjestelmään (PVSAP) lisätä uusi toiminnallisuus. Lisäksi vaarallisten aineiden lähettäjä, jolla on ankara vastuu, tulee tarkentaa Puolustusvoimien lähetyksien osalta. Epäselväksi jäi, onko lähettäjä Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen esikunta, lähe-tettävän materiaalin noutopiste vai materiaalin omistaja.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi prosessi toimintamallista, jossa on huomioitu Puo-lustusvoimien ja kumppaneiden toimijat vaarallisten aineiden hankinnasta edelleen lähettämiseen, kuten korjaukseen. Turvallisten kuljetusten edellytyksenä on tietojär-jestelmien kehittäminen ja vaarallisten aineiden kuljetukseen liittyvien tehtävien ja erityispiirteiden tiedostaminen jokaisessa vaiheessa. | fi |
dc.description.abstract | This thesis focused on the problematics involved in hazardous materiel (the use of the Defense Forces for the term material) international transport with a specific focus in the forwarding process. The goal was to create a process flow model for the Finnish Defence Forces (FDF) Logistics Command which would ensure that the actors involved would have the required information on the hazardous materiel being trans-ported.
The risks involved in hazardous materiel forwarding and transport are always higher if materiel is not packaged, handled and documented according to regulations. Sec-ondary goals for this study were 1) securing the information flow for a hazardous materiel shipment 2) securing all required permissions have been attained 3) deter-mining responsibilities. The study was carried out as a case study from summer 2017 to spring 2018.
Study methods included legal science and empirical research. The theoretical study discussed laws and regulations whereas the empirical study discussed FDF’s internal regulations and practice. Interviews were employed to gain a general view on the problems involved in international transport and forwarding.
The prominent problem detailed through interviews proved to be the identification of materiel to be hazardous. In order to secure that identification and the required in-formation flow the FDF ERP (PVSAP) requires a new functionality. Additionally, the instance strictly responsible for forwarding hazardous materiel must be clearly identified in FDF shipments. It remains to be resolved whether the said instance should be the Logistics Command HQ, the location of materiel pick-up or the mate-riel owner.
The result of this study is a process flow model that takes into account all actors within FDF and its partners involved in hazardous materiel procurement and for-warding. Securing transportation safety requires improvements in ERP as well as recognizing the tasks and special features inherent in hazardous materiel transport for every part of the process. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Satakunnan ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | PUOLUSTUSVOIMIEN VAARALLISTEN AINEIDEN KULJETTAMINEN SUOMEN RAJOJEN YLI | fi |
dc.type.ontasot | fi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/175 | |
dc.organization | Satakunnan ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Satakunnan ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | vaaralliset aineet | |
dc.subject.keyword | kansainvälinen kuljetus | |
dc.subject.keyword | huolinta | |
dc.subject.keyword | turvallisuus | |
dc.subject.specialization | Oikeudellinen suuntautuminen | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing| | |
dc.subject.discipline | Yrittäjyys ja liiketoimintaosaaminen, Ylempi AMK | |