Lähihoitajien täydennyskoulutuksen suunnittelu
Renlund, Hanna (2010)
Renlund, Hanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005189684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005189684
Tiivistelmä
Tampereen ammattikorkeakoulu
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opettajankoulutuksen kehittämishanke
Renlund, Hanna S
Lähihoitajien täydennyskoulutuksen suunnittelu
18 sivua +3 liitesivua
Huhtikuu 2010
Työn ohjaaja Maarit Kolari
__________________________________________________________________________________________________________
TIIVISTELMÄ
Tässä kehittämishankkeessa kuvataan sosiaali- ja terveysalan opistossa syksyllä 2010 käynnistyvää lähihoitajien täydennyskoulutuksen suunnittelua. Täydennyskoulutus on tarkoitettu jo työelämässä oleville lähihoitajille. Täydennyskoulutus ja sen suunnittelu perustuu Sosiaali- ja terveysministeriön laatimaan terveydenhuollon täydennyskoulutussuositukseen.
Täydennyskoulutushanke on käynnistynyt työelämän edustajien yhteydenottojen ja koulutuspyynnön innoittamana. Näiden yhteydenottojen perusteella tehtiin kysely työelämän edustajille koulutustarpeesta ja koulutuksen sisällöstä. Lisäksi selvitettiin eri tahoilta arviota lähihoitajien työnkuvan muutoksesta lähitulevaisuudessa.
Täydennyskoulutuksen käsite on määritelty sosiaali- ja terveysministeriön terveydenhuollon henkilöstön täydennyskoulutuksesta antaman asetuksen (1194/2003) 1 §:ssä. Täydennyskoulutuksella tarkoitetaan väestön terveystarpeisiin ja muuttuviin hoitokäytäntöihin pohjautuvaa sekä terveydenhuollon henkilöstön täydennyskoulutustarpeen arviointiin perustuvaa suunnitelmallista koulutusta. Sen tarkoituksena on lisätä ja ylläpitää työntekijän ammattitaitoa ja osaamista sekä tukea terveydenhuollon toimintayksiköiden toimintaa ja sen kehittämistä terveyden edistämisessä sekä sairauksien ehkäisyssä ja hoidossa. Täydennyskoulutuksen tulee perustua terveydenhuollon toimintayksikössä tehtyyn suunnitelmaan ja sen sisällön on tuettava asetettuja täydennyskoulutustavoitteita.
Sosiaali- ja terveysministeriön suositusten mukaisesti tässä täydennyskoulutuksen suunnittelussa on otettuhuomioon seuraavia seikkoja: täydennyskoulutuksen pitää olla koulutuksen tavoitteeseen nähden tarkoituksenmukaisesti järjestettyä ja korkeatasoista, ja sen pitää omalta osaltaan johtaa ammattitoiminnan vaatimien valmiuksien hallintaan. Toteutuksessa suosittiin pidempiä koulutuskokonaisuuksia, jolloin myös yksittäiset koulutuspäivät suunnitellaan osaksi laajempia kokonaisuuksia. Osallistujat on otettu mukaan jo koulutuksen suunnitteluvaiheeseen. Suosituksessa kiinnitetään erityistä huomiota täydennyskoulutuksen toteutumiseen perusterveydenhuollossa sekä alueellisena ja seudullisena yhteistyönä. Suositus on osoittautunut hyväksi suunnittelutyökaluksi.
______________________________________________________________________
Avainsanat: Täydennyskoulutus, lähihoitaja, täydennyskoulutussuositus
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opettajankoulutuksen kehittämishanke
Renlund, Hanna S
Lähihoitajien täydennyskoulutuksen suunnittelu
18 sivua +3 liitesivua
Huhtikuu 2010
Työn ohjaaja Maarit Kolari
__________________________________________________________________________________________________________
TIIVISTELMÄ
Tässä kehittämishankkeessa kuvataan sosiaali- ja terveysalan opistossa syksyllä 2010 käynnistyvää lähihoitajien täydennyskoulutuksen suunnittelua. Täydennyskoulutus on tarkoitettu jo työelämässä oleville lähihoitajille. Täydennyskoulutus ja sen suunnittelu perustuu Sosiaali- ja terveysministeriön laatimaan terveydenhuollon täydennyskoulutussuositukseen.
Täydennyskoulutushanke on käynnistynyt työelämän edustajien yhteydenottojen ja koulutuspyynnön innoittamana. Näiden yhteydenottojen perusteella tehtiin kysely työelämän edustajille koulutustarpeesta ja koulutuksen sisällöstä. Lisäksi selvitettiin eri tahoilta arviota lähihoitajien työnkuvan muutoksesta lähitulevaisuudessa.
Täydennyskoulutuksen käsite on määritelty sosiaali- ja terveysministeriön terveydenhuollon henkilöstön täydennyskoulutuksesta antaman asetuksen (1194/2003) 1 §:ssä. Täydennyskoulutuksella tarkoitetaan väestön terveystarpeisiin ja muuttuviin hoitokäytäntöihin pohjautuvaa sekä terveydenhuollon henkilöstön täydennyskoulutustarpeen arviointiin perustuvaa suunnitelmallista koulutusta. Sen tarkoituksena on lisätä ja ylläpitää työntekijän ammattitaitoa ja osaamista sekä tukea terveydenhuollon toimintayksiköiden toimintaa ja sen kehittämistä terveyden edistämisessä sekä sairauksien ehkäisyssä ja hoidossa. Täydennyskoulutuksen tulee perustua terveydenhuollon toimintayksikössä tehtyyn suunnitelmaan ja sen sisällön on tuettava asetettuja täydennyskoulutustavoitteita.
Sosiaali- ja terveysministeriön suositusten mukaisesti tässä täydennyskoulutuksen suunnittelussa on otettuhuomioon seuraavia seikkoja: täydennyskoulutuksen pitää olla koulutuksen tavoitteeseen nähden tarkoituksenmukaisesti järjestettyä ja korkeatasoista, ja sen pitää omalta osaltaan johtaa ammattitoiminnan vaatimien valmiuksien hallintaan. Toteutuksessa suosittiin pidempiä koulutuskokonaisuuksia, jolloin myös yksittäiset koulutuspäivät suunnitellaan osaksi laajempia kokonaisuuksia. Osallistujat on otettu mukaan jo koulutuksen suunnitteluvaiheeseen. Suosituksessa kiinnitetään erityistä huomiota täydennyskoulutuksen toteutumiseen perusterveydenhuollossa sekä alueellisena ja seudullisena yhteistyönä. Suositus on osoittautunut hyväksi suunnittelutyökaluksi.
______________________________________________________________________
Avainsanat: Täydennyskoulutus, lähihoitaja, täydennyskoulutussuositus