Uusasiakashankinta ja asiakaspyvysyys : Oma yritys
Airasvirta, Iisa (2018)
Airasvirta, Iisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805086981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805086981
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli käydä läpi uusasiakashankinnan sekä asiakaspysyvyyden keinoja teorian pohjalta sekä tutkia kohderyhmän mielipiteitä näistä keinoista. Tutkimuksen taustalla oli tutkijan kiinnostus yrittäjyyttä kohtaan sekä haave omasta kauneudenhoitoalan yrityksestä tulevaisuudessa. Yritys tulee tarjoamaan rakennekynsipalveluja. Tutki-muksesta saatavaa tietoa tullaan hyödyntämään yritystä perustettaessa.
Tutkimuksessa käytettiin tutkimusmenetelmänä kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Aineistonkeruumenetelmänä toimi sähköinen kyselylomake, joka jaettiin Jyväskylän alueella toimivalle kauneudenhoitopalveluja käsittelevälle Facebook-ryhmälle verkkokyselynä. Kysely oli auki kaksi viikkoa, jona aikana siihen vastasi 66 henkilöä.
Tutkimustuloksista selvisi, että uuden kynsistudion etsinnässä on tärkeintä muiden suosittelut, asiantuntevuus, hinta sekä saatavuus. Tärkeimpänä kanavana uutisille sekä mainoksille kohderyhmä piti Facebookia. Asiakaspysyvyyden tärkeimpänä tekijänä pidettiin palvelun sekä asiakaspalvelun laatua, hintaa ja kynsistudion hygieenisyyttä. Samat syyt nousivat esiin myös, kun kysyttiin tärkeimpiä syitä kynsistudion vaihtamiseen.
Johtopäätöksenä uusasiakashankintaa varten tehdään lyhytkestoinen kampanja Facebookissa, jossa houkuttimena on hinnanalennus. Sen lisäksi luodaan nettivisut ja varmistetaan hyvä saatavuus sekä sisältömarkkinoinnin avulla asiantuntevuus.
Asiakaspysyvyyden varmistamiseksi palvelun laatu taataan ja asiakas otetaan mukaan kehittämään palvelutarjoomaa. Sen lisäksi yrittäjä kouluttautuu jatkuvasti lisää asiantuntevuuden varmistamiseksi. Myös kynsistudion viihtyvyyteen panostetaan.
Tutkimuksessa käytettiin tutkimusmenetelmänä kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Aineistonkeruumenetelmänä toimi sähköinen kyselylomake, joka jaettiin Jyväskylän alueella toimivalle kauneudenhoitopalveluja käsittelevälle Facebook-ryhmälle verkkokyselynä. Kysely oli auki kaksi viikkoa, jona aikana siihen vastasi 66 henkilöä.
Tutkimustuloksista selvisi, että uuden kynsistudion etsinnässä on tärkeintä muiden suosittelut, asiantuntevuus, hinta sekä saatavuus. Tärkeimpänä kanavana uutisille sekä mainoksille kohderyhmä piti Facebookia. Asiakaspysyvyyden tärkeimpänä tekijänä pidettiin palvelun sekä asiakaspalvelun laatua, hintaa ja kynsistudion hygieenisyyttä. Samat syyt nousivat esiin myös, kun kysyttiin tärkeimpiä syitä kynsistudion vaihtamiseen.
Johtopäätöksenä uusasiakashankintaa varten tehdään lyhytkestoinen kampanja Facebookissa, jossa houkuttimena on hinnanalennus. Sen lisäksi luodaan nettivisut ja varmistetaan hyvä saatavuus sekä sisältömarkkinoinnin avulla asiantuntevuus.
Asiakaspysyvyyden varmistamiseksi palvelun laatu taataan ja asiakas otetaan mukaan kehittämään palvelutarjoomaa. Sen lisäksi yrittäjä kouluttautuu jatkuvasti lisää asiantuntevuuden varmistamiseksi. Myös kynsistudion viihtyvyyteen panostetaan.