Tapahtumaviestintä : case: Kalaviikko 2018
Pardalin, Iidaliisa (2018)
Pardalin, Iidaliisa
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158148
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee tapahtumaviestintää keskittyen Suomen Ammattikalastajaliiton vuoden 2018 maaliskuussa järjestämään Kalaviikko-tapahtumaan. Kyseessä oli kaksijakoinen tapahtuma, joka sisälsi ammattilaisille suunnatun seminaarin sekä kuluttajille suunnatut kauppakeskustapahtumat.
Opinnäytetyön kirjallisessa osassa esitellään tapahtumamarkkinoinnin sekä tapahtumaviestinnän keskeiset käsitteet. Näiden sekä toimeksiantajan toiveiden ja ohjeiden pohjalta Kalaviikolle luotiin viestintäsuunnitelma sekä niiden mukaista sisältöä muun muassa sosiaalisen median eri kanaviin.
Kalaviikko 2018 -tapahtuman viestintää tehtiin useihin eri kanaviin. Käytössä olivat esimerkiksi nettisivut, sosiaalinen media, sähköpostimarkkinointi, mediatiedote ja uutiskirjeet. Näiden lisäksi viestintään kuului myös tapahtuman materiaali tapahtuman aikana: esimerkiksi printtimateriaali, kuten ohjelma. Opinnäytetyössä esitellään tätä materiaalia kuvin.
Tapahtuman jälkeen viestinnän onnistumista mitattiin ennalta asetetuin mittarein. Näiden valossa tapahtumaviestintä onnistui ja saavutti tärkeimmät tavoitteensa.
Tärkeimpiä huomioita, joita opinnäytetyötä tehdessä nousi esiin, oli tapahtumaviestinnän laajuus. Se ei rajoitu pelkästään tapahtumasta kerrottavaan tietoon vaan sisältää myös esimerkiksi tapahtumassa jaettavan printtimateriaalin tai lomakkeen, jolla tapahtumaan ilmoittaudutaan.
Sosiaalinen media osoittautui pienen kohderyhmän seminaarista kerrottaessa hankalaksi työkaluksi. Näin pienen kohderyhmän tapahtumien kohdalla olisi suotavaa viestiä sosiaalisessa mediassa esimerkiksi tapahtumajärjestäjän sosiaalisten medioiden kautta tapahtuman itsensä sijaan.
Opinnäytetyön kirjallisessa osassa esitellään tapahtumamarkkinoinnin sekä tapahtumaviestinnän keskeiset käsitteet. Näiden sekä toimeksiantajan toiveiden ja ohjeiden pohjalta Kalaviikolle luotiin viestintäsuunnitelma sekä niiden mukaista sisältöä muun muassa sosiaalisen median eri kanaviin.
Kalaviikko 2018 -tapahtuman viestintää tehtiin useihin eri kanaviin. Käytössä olivat esimerkiksi nettisivut, sosiaalinen media, sähköpostimarkkinointi, mediatiedote ja uutiskirjeet. Näiden lisäksi viestintään kuului myös tapahtuman materiaali tapahtuman aikana: esimerkiksi printtimateriaali, kuten ohjelma. Opinnäytetyössä esitellään tätä materiaalia kuvin.
Tapahtuman jälkeen viestinnän onnistumista mitattiin ennalta asetetuin mittarein. Näiden valossa tapahtumaviestintä onnistui ja saavutti tärkeimmät tavoitteensa.
Tärkeimpiä huomioita, joita opinnäytetyötä tehdessä nousi esiin, oli tapahtumaviestinnän laajuus. Se ei rajoitu pelkästään tapahtumasta kerrottavaan tietoon vaan sisältää myös esimerkiksi tapahtumassa jaettavan printtimateriaalin tai lomakkeen, jolla tapahtumaan ilmoittaudutaan.
Sosiaalinen media osoittautui pienen kohderyhmän seminaarista kerrottaessa hankalaksi työkaluksi. Näin pienen kohderyhmän tapahtumien kohdalla olisi suotavaa viestiä sosiaalisessa mediassa esimerkiksi tapahtumajärjestäjän sosiaalisten medioiden kautta tapahtuman itsensä sijaan.