Ammattitaitokilpailutoiminta mukaan lentokonealan koulutukseen
Kokkonen, Hannu (2010)
Kokkonen, Hannu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005189710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005189710
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kädentaitojen ja ammatillisen osaamisen merkitys on korostunut ja korostuu yhteiskun-nassa edelleen. Ammattinsa osaava työntekijä on kysytty henkilö työmarkkinoilla. Huippuosaajaksi omassa ammatissaan ei tulla hetkessä, vaan se on pitkäaikainen oppi-misprosessi. Tässä prosessissa yhtenä osatekijänä ovat mukana myös opettajat, ei pel-kästään opettamassa, vaan myös itsekin oppimassa. Yhdessä oppimalla edetään huip-puosaajaksi.
Kehittämishanke käsitteli ammatillisen huipputaidon kehittämistä ammattitaitokilpailu-jen tukemana. Hankkeessa selvitettiin niitä mahdollisuuksia, kuinka ammattitaitokilpailu- ja valmennustoiminta soveltuu lentokoneasennuksen perustutkintoon tähtäävän kou-lutuksen yhteyteen. Tavoitteena oli kehittää kaikki ne kilpailuun ja valmennukseen liit-tyvät toimintatavat, mitkä voidaan liittää saumattomasti lentokoneasennuksen koulutus-ohjelman mukaiseen opetukseen. Kehittämishanke kohdennettiin käsittämään ne ilmai-luviranomaisten toimiluvan omaavat ja alan koulutusta antavat oppilaitokset, joilla on ns. Part-147 koulutusorganisaation koulutuslupa.
Kehityshankkeen tekeminen vaati yhteistyötä useiden eri oppilaitosten, yritysten ja or-ganisaatioiden kanssa. Tutkimusmenetelmänä kehityshankkeessa käytettiin haastatteluja eri oppilaitoksissa, yrityksissä ja Skills Finland ry:ssä. Oppilaitoshaastatteluissa suori-tettiin sekä opettaja- että opiskelijahaastatteluja. Lisäksi koostettiin aikaisemmat koke-mukset ammattitaidon MM-kilpailusta, jossa lentokonealan opiskelija oli kilpailemassa. Perusajatus ja toiminnan suuntaviivat hahmottuivat muiden alojen Taitaja-kilpailujen ohjailemina. Vastaanotto uudelle hankkeelle oli kaikilla myönteinen.
Apua, neuvoja ja kannustusta saatiin kaikilta yhteistyötahoilta ja siitä kiitos kaikille osapuolille.
Lyhyelläkin aikavälillä kilpailutoiminnassa mukana olleena huomattiin, että ammattitai-tokilpailutoiminta soveltuu myös lentokonealan koulutuksen yhteyteen. Tämä toiminta vaati valintojen tekemistä ja niitä ohjailivat ensisijaisesti opintoalan opiskelun viran-omaisvaatimukset opiskelijan ja oppimisen eduksi. Samoin huomattiin ne valtavat mah-dollisuudet kehittää omaa ammattialaa lukuisten kontaktien ja yhteistyökuvioiden kautta niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin.
Kehityshankkeemme on tarkoitettu kehittämään lentokoneasennuksen perustutkintoon tähtäävää koulutusta valtakunnallisesti, auttamaan kontaktien luomisessa ja verkostoi-tumisessa kansainvälisesti ja tuomaan alan huippuosaajia oikealla asenteella lento-konehuollon pariin.
Kädentaitojen ja ammatillisen osaamisen merkitys on korostunut ja korostuu yhteiskun-nassa edelleen. Ammattinsa osaava työntekijä on kysytty henkilö työmarkkinoilla. Huippuosaajaksi omassa ammatissaan ei tulla hetkessä, vaan se on pitkäaikainen oppi-misprosessi. Tässä prosessissa yhtenä osatekijänä ovat mukana myös opettajat, ei pel-kästään opettamassa, vaan myös itsekin oppimassa. Yhdessä oppimalla edetään huip-puosaajaksi.
Kehittämishanke käsitteli ammatillisen huipputaidon kehittämistä ammattitaitokilpailu-jen tukemana. Hankkeessa selvitettiin niitä mahdollisuuksia, kuinka ammattitaitokilpailu- ja valmennustoiminta soveltuu lentokoneasennuksen perustutkintoon tähtäävän kou-lutuksen yhteyteen. Tavoitteena oli kehittää kaikki ne kilpailuun ja valmennukseen liit-tyvät toimintatavat, mitkä voidaan liittää saumattomasti lentokoneasennuksen koulutus-ohjelman mukaiseen opetukseen. Kehittämishanke kohdennettiin käsittämään ne ilmai-luviranomaisten toimiluvan omaavat ja alan koulutusta antavat oppilaitokset, joilla on ns. Part-147 koulutusorganisaation koulutuslupa.
Kehityshankkeen tekeminen vaati yhteistyötä useiden eri oppilaitosten, yritysten ja or-ganisaatioiden kanssa. Tutkimusmenetelmänä kehityshankkeessa käytettiin haastatteluja eri oppilaitoksissa, yrityksissä ja Skills Finland ry:ssä. Oppilaitoshaastatteluissa suori-tettiin sekä opettaja- että opiskelijahaastatteluja. Lisäksi koostettiin aikaisemmat koke-mukset ammattitaidon MM-kilpailusta, jossa lentokonealan opiskelija oli kilpailemassa. Perusajatus ja toiminnan suuntaviivat hahmottuivat muiden alojen Taitaja-kilpailujen ohjailemina. Vastaanotto uudelle hankkeelle oli kaikilla myönteinen.
Apua, neuvoja ja kannustusta saatiin kaikilta yhteistyötahoilta ja siitä kiitos kaikille osapuolille.
Lyhyelläkin aikavälillä kilpailutoiminnassa mukana olleena huomattiin, että ammattitai-tokilpailutoiminta soveltuu myös lentokonealan koulutuksen yhteyteen. Tämä toiminta vaati valintojen tekemistä ja niitä ohjailivat ensisijaisesti opintoalan opiskelun viran-omaisvaatimukset opiskelijan ja oppimisen eduksi. Samoin huomattiin ne valtavat mah-dollisuudet kehittää omaa ammattialaa lukuisten kontaktien ja yhteistyökuvioiden kautta niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin.
Kehityshankkeemme on tarkoitettu kehittämään lentokoneasennuksen perustutkintoon tähtäävää koulutusta valtakunnallisesti, auttamaan kontaktien luomisessa ja verkostoi-tumisessa kansainvälisesti ja tuomaan alan huippuosaajia oikealla asenteella lento-konehuollon pariin.