Opiskelijoiden yrittäjyysasenteiden, motivaatiotekijöiden ja toiveiden kartoittaminen : NY-Start Up -opiskelijat
Kaasinen, Elisa (2018)
Kaasinen, Elisa
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158200
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitettiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun NY Start Up -opiskelijoiden motivaatiotekijöitä, yrittäjyysasenteita sekä toiveita liittyen opintojaksoon. Työn tarkoituksena oli tuottaa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun NY Start up -opintojaksoon liittyviä kehittämisehdotuksia, kuten löytää keinoja motivoida opiskelijoita mukaan tuleville NY Start Up -opintojaksoille sekä selvittää, miten opintojaksoa voisi kehittää.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät motivoivat opiskelijoita ryhtymään Start Up -yrittäjiksi, mitä heidän mielestään tarkoittaa yrittäjämäinen asenne ja millainen asenne heillä on yrittäjyyttä kohtaan. Lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin, millaisia odotuksia opiskelijoilla oli opintojaksoa kohtaan, mitä he oppivat opintojakson aikana ja mitä he olisivat halunneet oppia lisää. Opinnäytetyössä sivutaan myös yrittäjyyskasvatuslinjauksien toteutumista, mutta se ei ole työn pääpainona. Teoreettinen viitekehys koostuu siis yrittäjyyskasvatuksesta sekä asenteesta ja motivaatiosta liittyen yrittäjyyteen, joista saadut tiedot helpottivat tutkimusmenetelmän valinnassa ja tarkoituksenmukaisten tietojen selvittämisessä.
Tutkimusmenetelmänä toimi laadullinen tutkimus eli yksilöhaastattelu. Lisäksi haastattelun tukena toimi kattava taustatietolomake, jonka NY-opiskelijat täyttivät ennen haastatteluun osallistumista. Taustatietolomakkeen täyttäminen ja yksilöhaastattelut toteutettiin opintojakson yhdellä lähiopetuskerralla. Taustatietolomakkeen tarkoituksena oli antaa kattavaa tietoa NY-opiskelijoista yksilöhaastattelujen tueksi.
Taustatietolomakkeen ja yksilöhaastattelun tulokset sisältävät paljon tietoa opiskelijoiden taustoista, asenteesta ja motivaatiosta liittyen yrittäjyyteen sekä ideoita ja näkemyksiä opintojakson sisällöstä ja kulusta. Tulokset on esitelty tässä opinnäytetyössä teemoittelun ja luokittelun keinoin selkeinä kokonaisuuksina.
Tutkimus osoitti, että opiskelijoiden motivaatioon osallistua opintojaksolle on vaikuttanut esimerkiksi heidän taustansa, kuten lähipiirissä oleva yrittäjyys sekä ympäristön yrittäjämyönteisyys. NY-opiskelijoilla on myönteinen asenne yrittäjyyteen, sillä he uskovat olevansa yrittäjiä mahdollisesti tai ainakin toivottavasti tulevaisuudessa. Opintojakso on ollut heidän mielestään kattava kokonaisuus, mutta he olisivat kuitenkin halunneet oppia lisää esimerkiksi taloudesta liittyen yrittäjyyteen.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät motivoivat opiskelijoita ryhtymään Start Up -yrittäjiksi, mitä heidän mielestään tarkoittaa yrittäjämäinen asenne ja millainen asenne heillä on yrittäjyyttä kohtaan. Lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin, millaisia odotuksia opiskelijoilla oli opintojaksoa kohtaan, mitä he oppivat opintojakson aikana ja mitä he olisivat halunneet oppia lisää. Opinnäytetyössä sivutaan myös yrittäjyyskasvatuslinjauksien toteutumista, mutta se ei ole työn pääpainona. Teoreettinen viitekehys koostuu siis yrittäjyyskasvatuksesta sekä asenteesta ja motivaatiosta liittyen yrittäjyyteen, joista saadut tiedot helpottivat tutkimusmenetelmän valinnassa ja tarkoituksenmukaisten tietojen selvittämisessä.
Tutkimusmenetelmänä toimi laadullinen tutkimus eli yksilöhaastattelu. Lisäksi haastattelun tukena toimi kattava taustatietolomake, jonka NY-opiskelijat täyttivät ennen haastatteluun osallistumista. Taustatietolomakkeen täyttäminen ja yksilöhaastattelut toteutettiin opintojakson yhdellä lähiopetuskerralla. Taustatietolomakkeen tarkoituksena oli antaa kattavaa tietoa NY-opiskelijoista yksilöhaastattelujen tueksi.
Taustatietolomakkeen ja yksilöhaastattelun tulokset sisältävät paljon tietoa opiskelijoiden taustoista, asenteesta ja motivaatiosta liittyen yrittäjyyteen sekä ideoita ja näkemyksiä opintojakson sisällöstä ja kulusta. Tulokset on esitelty tässä opinnäytetyössä teemoittelun ja luokittelun keinoin selkeinä kokonaisuuksina.
Tutkimus osoitti, että opiskelijoiden motivaatioon osallistua opintojaksolle on vaikuttanut esimerkiksi heidän taustansa, kuten lähipiirissä oleva yrittäjyys sekä ympäristön yrittäjämyönteisyys. NY-opiskelijoilla on myönteinen asenne yrittäjyyteen, sillä he uskovat olevansa yrittäjiä mahdollisesti tai ainakin toivottavasti tulevaisuudessa. Opintojakso on ollut heidän mielestään kattava kokonaisuus, mutta he olisivat kuitenkin halunneet oppia lisää esimerkiksi taloudesta liittyen yrittäjyyteen.