Markkinointisuunnitelma Helli-palvelulle
Torsti, Tiila (2018)
Torsti, Tiila
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158248
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa realistinen markkinointisuunnitelma, joka sisältää uusia, toteutettavissa olevia ideoita erilaisiin markkinointitoimenpiteisiin. Suunnitelma tehtiin toimeksiantona Suomen Lastenhoitoalan Liitolle ja heidän omistamalleen Helli-palvelulle. Työ rajattiin koskemaan vain palvelun lastenhoitajapuolta. Suunnitelman toteutus on suunni-teltu elo- joulukuulle 2018 ja se auttaa Helli-palvelua saavuttamaan lisää näkyvyyttä ja asi-akkaita.
Teoriaosuudessa käydään läpi palveluiden markkinointia sekä niiden laadun arviointia ja perehdytään markkinointisuunnitelman laatimiseen. Suunnitelman laatimisessa käydään läpi erilaisia markkinoinnin analyysejä, segmenttien määrittelyä, markkinoinnin kanavia ja toimenpiteitä sekä markkinoinnin seurantaa.
Produktiosuudessa selvitetään Helli-palvelun lähtötilannetta SWOT- ja kilpailija-analyysin kautta ja esitellään valitut segmentit ja markkinoinnin kanavat. Tässä osiossa käydään läpi toimenpiteiden seuranta ja sen työkalut sekä budjetti ja tulevan syksyn aikataulu. Viimeise-nä kappaleena on pohdinta, jossa selvitetään mahdollisia kehityskohteita sekä arvioidaan omaa oppimista. Opinnäytetyön kirjoittaminen alkoi helmikuussa 2018 ja päättyi saman vuoden toukokuussa.
Helli-palvelulla ei ollut aikaisempaa markkinointisuunnitelmaa, joten suunnitelma luotiin täy-sin puhtaalta pohjalta. Uudessa suunnitelmassa keskityttiin erityisesti uuteen kohde seg-menttiin ja sen saavuttamiseen oikeiden toimenpiteiden avulla. Yhdeksi suureksi teemaksi työssä nousi digitaalinen markkinointi ja sosiaalisen median kanavat.
Teoriaosuudessa käydään läpi palveluiden markkinointia sekä niiden laadun arviointia ja perehdytään markkinointisuunnitelman laatimiseen. Suunnitelman laatimisessa käydään läpi erilaisia markkinoinnin analyysejä, segmenttien määrittelyä, markkinoinnin kanavia ja toimenpiteitä sekä markkinoinnin seurantaa.
Produktiosuudessa selvitetään Helli-palvelun lähtötilannetta SWOT- ja kilpailija-analyysin kautta ja esitellään valitut segmentit ja markkinoinnin kanavat. Tässä osiossa käydään läpi toimenpiteiden seuranta ja sen työkalut sekä budjetti ja tulevan syksyn aikataulu. Viimeise-nä kappaleena on pohdinta, jossa selvitetään mahdollisia kehityskohteita sekä arvioidaan omaa oppimista. Opinnäytetyön kirjoittaminen alkoi helmikuussa 2018 ja päättyi saman vuoden toukokuussa.
Helli-palvelulla ei ollut aikaisempaa markkinointisuunnitelmaa, joten suunnitelma luotiin täy-sin puhtaalta pohjalta. Uudessa suunnitelmassa keskityttiin erityisesti uuteen kohde seg-menttiin ja sen saavuttamiseen oikeiden toimenpiteiden avulla. Yhdeksi suureksi teemaksi työssä nousi digitaalinen markkinointi ja sosiaalisen median kanavat.