Friends & Brgrsin mahdollisuudet Saksassa
Hirvikoski, Kia; Kerajärvi, Samuli (2018)
Hirvikoski, Kia
Kerajärvi, Samuli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158266
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin hampurilaisravintolaketju Friends & Brgrsin mahdollisuuksia Saksassa, painopisteenä erityisesti Nordrhein-Westfalenin osavaltion alue ja mihin kaupunkiin yritys voisi siellä avata ravintolan. Työn toimeksiantajana toimi hampurilaisravintolaketju Friends Brgrs Ab Oy. Työn tarkoituksena oli selvittää Friends & Brgrsin laajentumismahdollisuudet Saksassa ja tuottaa yritykselle hyödyllistä tietoa Saksasta markkina-alueena.
Työn teoriaosuudessa lähdettiin liikkeelle yrityksen kansainvälistymisen taustoista ja siihen vaikuttavista päätöksistä. Tämän jälkeen käsiteltiin laajan maakohtaisen markkina-analyysin tekemiseen käytettyä työkalua, PESTEL-analyysia. Tämän jälkeen käsiteltiin markkinatutkimuksen, kilpailijakartoituksen ja asiakasanalyysin teoriaosuutta, jonka yhteydessä esiteltiin myös päätöksentekoa tukeva työkalu SWOT-analyysi. Työn edetessä tutkimusosuudet käsiteltiin välittömästi teoriaosuuksien jälkeen, jotta työ olisi helppolukuisempi.
Työssä hyödynnettiin niin kirjoituspöytä-, kenttä- ja kyselytutkimusmenetelmiä. Työn kyselytutkimusosuutena tehtiin Dortmundilaisille korkeakouluopiskelijoille Google Forms lomakkeella laadittu kyselytutkimus. Kysymykset laadittiin yhteistyössä Friends & Brgrsin kanssa, jotta ne olisivat yritykselle mahdollisimman hyödyllisiä. Kyselyssä kysyttiin vastaajan sukupuoli, ikä sekä 7 kulutustottumuksiin liittyvää kysymystä. Kyselyyn vastasi 104 vastaajaa.
Teoria- ja tutkimusosuuksien pohjalta tultiin tulokseen, että Saksa on hyvä ja potentiaalinen markkina-alue Friends & Brgrsille, jossa kilpailu on kuitenkin kovaa. Friends & Brgrsille suositellaan erityisesti kiinnittämään huomiota tuotteiden hyvän laadun saavuttamiseen ja ylläpitoon, erinomaiseen asiakaspalveluun ja ekologisten valintojen käyttämiseen ja korostamiseen. Nordrhein-Westfalenin alueelta Friends & Brgrsia suositellaan avaamaan seuraavaksi ravintola Kölniin.
Työn teoriaosuudessa lähdettiin liikkeelle yrityksen kansainvälistymisen taustoista ja siihen vaikuttavista päätöksistä. Tämän jälkeen käsiteltiin laajan maakohtaisen markkina-analyysin tekemiseen käytettyä työkalua, PESTEL-analyysia. Tämän jälkeen käsiteltiin markkinatutkimuksen, kilpailijakartoituksen ja asiakasanalyysin teoriaosuutta, jonka yhteydessä esiteltiin myös päätöksentekoa tukeva työkalu SWOT-analyysi. Työn edetessä tutkimusosuudet käsiteltiin välittömästi teoriaosuuksien jälkeen, jotta työ olisi helppolukuisempi.
Työssä hyödynnettiin niin kirjoituspöytä-, kenttä- ja kyselytutkimusmenetelmiä. Työn kyselytutkimusosuutena tehtiin Dortmundilaisille korkeakouluopiskelijoille Google Forms lomakkeella laadittu kyselytutkimus. Kysymykset laadittiin yhteistyössä Friends & Brgrsin kanssa, jotta ne olisivat yritykselle mahdollisimman hyödyllisiä. Kyselyssä kysyttiin vastaajan sukupuoli, ikä sekä 7 kulutustottumuksiin liittyvää kysymystä. Kyselyyn vastasi 104 vastaajaa.
Teoria- ja tutkimusosuuksien pohjalta tultiin tulokseen, että Saksa on hyvä ja potentiaalinen markkina-alue Friends & Brgrsille, jossa kilpailu on kuitenkin kovaa. Friends & Brgrsille suositellaan erityisesti kiinnittämään huomiota tuotteiden hyvän laadun saavuttamiseen ja ylläpitoon, erinomaiseen asiakaspalveluun ja ekologisten valintojen käyttämiseen ja korostamiseen. Nordrhein-Westfalenin alueelta Friends & Brgrsia suositellaan avaamaan seuraavaksi ravintola Kölniin.