Blogit – aikamme avainkanava menestyksekkääseen digimarkkinointiin?
Salmi, Enni (2018)
Salmi, Enni
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158305
Tiivistelmä
Blogit ovat olennainen osa nykypäivän viestintää. Viime vuosina useat organisaatiot ovat huomanneet blogeissa erinomaisen mahdollisuuden markkinointiviestinnän aivan uudenlaiselle toteuttamiselle. Markkinointitavan yleistyminen tapahtui niin räjähdysmäisesti, että kuluttaja-asiamieskin havahtui ilmiön olemassaolosta vuonna 2013 julkaisten blogimarkkinointia koskevan linjauksen. Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mistä blogeissa esiintyvissä kaupallisissa yhteistöissä on käytännön tasolla kyse, mikä tuo ilmiö on ja mihin suuntaan se vielä nykyisestään on kehittymässä. Voisiko se olla digimarkkinoinnin avainkanava suomalaisille yrityksille?
Aiheeseen syvennytään sekä bloggaajien että blogiyhteistöitä toteuttavien kaupallisten B2C-yritysten edustajien näkökulmasta. Opinnäytetyössä käsitellään suomalaisia, eri kategorioihin sijoittuvia itsenäisiä tai blogiportaalien alaisuudessa toimivia blogeja, mutta ei keskitytä niin kutsuttuihin yritysblogeihin, vaan yksinomaan yksityisten henkilöiden tuottamaan sisältöön. Tutkimuksen ulkopuolelle on jätetty myös esimerkiksi videoblogien tai sosiaalisen median kanavien kautta pinnalle nousseet mediapersoonat, jotka tosin toteuttavat myös tänä päivänä hyvin samankaltaisia kampanjoita yhdessä yritysten kanssa. Tämä työ on kuitenkin rajattu käsittelemään yksinomaan teksti- ja kuvasisältöä julkaisevia blogeja.
Idea opinnäytetyön aiheesta syntyi intohimosta blogeihin ja moderniin markkinointiin keväällä 2017. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin syksyn 2017 ja alkuvuoden 2018 aikana. Yksityishaastatteluiden lisäksi tutkimusaineistoa kerättiin teoriaosuuden tueksi aiheesta kirjoitetuista artikkeleista, aikaisemmista blogitutkimuksista, niin painetuista kirjallisista- kuin internetlähteistäkin, kotimaisista ja kansainvälisistä. Opinnäytetyö koostuu siten kahdesta osuudesta: alun teoriaosuudesta, jolla muun muassa alan hyvin omanlaisensa terminologian vuoksi on työn toisen – tutkimusosan ymmärtämisen kannalta suuri merkitys.
Haastattelutuloksista käy ilmi blogimarkkinoinnin edut ja heikkoudet perinteisempiin markkinointikanaviin nähden. Haastattelemieni yritysten edustajien vastausten perusteella voidaan summata blogimarkkinoinnin hyödyiksi muun muassa tehon mitattavuus, edullisuus sekä kohderyhmän tavoitettavuus. Heikkouksina sen sijaan nähdään esimerkiksi palkkioneuvottelujen kankeus sekä läpinäkymättömyys hinnoittelussa.
Lisäksi tutkimuksen perusteella selvisi, että vain muutaman vuoden ikäinen ilmiö on jo kokenut melkoisen muutoksen – ensimmäiset yhteistyöjulkaisut toteutettiin sen enempää prosessin etenemistä suunnittelematta suoraan bloggaajan ja yrityksen kesken, kun taas nykyisellään bloggaajan ja yrityksen väliin ovat löytäneet erilaiset mediatoimistot, julkaisujen sisällön tuottamiseen on käytetty aikaa ja ajatusta, ja tuotokset ovat siten hyvin ammattimaisia, mikä toki näkyy myös yhteistyöprojektien hinnoittelussa tänä päivänä. Moni bloggaaja on kykeneväinen elättämään itsensä markkinointiyhteistöiden tuotoilla.
Aiheeseen syvennytään sekä bloggaajien että blogiyhteistöitä toteuttavien kaupallisten B2C-yritysten edustajien näkökulmasta. Opinnäytetyössä käsitellään suomalaisia, eri kategorioihin sijoittuvia itsenäisiä tai blogiportaalien alaisuudessa toimivia blogeja, mutta ei keskitytä niin kutsuttuihin yritysblogeihin, vaan yksinomaan yksityisten henkilöiden tuottamaan sisältöön. Tutkimuksen ulkopuolelle on jätetty myös esimerkiksi videoblogien tai sosiaalisen median kanavien kautta pinnalle nousseet mediapersoonat, jotka tosin toteuttavat myös tänä päivänä hyvin samankaltaisia kampanjoita yhdessä yritysten kanssa. Tämä työ on kuitenkin rajattu käsittelemään yksinomaan teksti- ja kuvasisältöä julkaisevia blogeja.
Idea opinnäytetyön aiheesta syntyi intohimosta blogeihin ja moderniin markkinointiin keväällä 2017. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin syksyn 2017 ja alkuvuoden 2018 aikana. Yksityishaastatteluiden lisäksi tutkimusaineistoa kerättiin teoriaosuuden tueksi aiheesta kirjoitetuista artikkeleista, aikaisemmista blogitutkimuksista, niin painetuista kirjallisista- kuin internetlähteistäkin, kotimaisista ja kansainvälisistä. Opinnäytetyö koostuu siten kahdesta osuudesta: alun teoriaosuudesta, jolla muun muassa alan hyvin omanlaisensa terminologian vuoksi on työn toisen – tutkimusosan ymmärtämisen kannalta suuri merkitys.
Haastattelutuloksista käy ilmi blogimarkkinoinnin edut ja heikkoudet perinteisempiin markkinointikanaviin nähden. Haastattelemieni yritysten edustajien vastausten perusteella voidaan summata blogimarkkinoinnin hyödyiksi muun muassa tehon mitattavuus, edullisuus sekä kohderyhmän tavoitettavuus. Heikkouksina sen sijaan nähdään esimerkiksi palkkioneuvottelujen kankeus sekä läpinäkymättömyys hinnoittelussa.
Lisäksi tutkimuksen perusteella selvisi, että vain muutaman vuoden ikäinen ilmiö on jo kokenut melkoisen muutoksen – ensimmäiset yhteistyöjulkaisut toteutettiin sen enempää prosessin etenemistä suunnittelematta suoraan bloggaajan ja yrityksen kesken, kun taas nykyisellään bloggaajan ja yrityksen väliin ovat löytäneet erilaiset mediatoimistot, julkaisujen sisällön tuottamiseen on käytetty aikaa ja ajatusta, ja tuotokset ovat siten hyvin ammattimaisia, mikä toki näkyy myös yhteistyöprojektien hinnoittelussa tänä päivänä. Moni bloggaaja on kykeneväinen elättämään itsensä markkinointiyhteistöiden tuotoilla.