Schenker Oy:n sähköisen tilauslomakkeen hyödyntäminen : case: Recser Oy
Rokka, Aapo (2018)
Rokka, Aapo
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158282
Tiivistelmä
Toimitusketjun sähköistäminen kuuluu kuljetusyritysten olennaisimpiin mahdollisuuksiin tehostaa prosessejaan. Käytännössä kyse on esimerkiksi ylimääräisten kustannusten karsimisesta, joka toteutetaan pääasiassa manuaalisista työvaiheista luopumalla. Toimitusketjun sähköistämisellä pyritään paitsi kehittämään yrityksen sisäisiä toimintoja, myös parantamaan asiakkaan palvelukokemusta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia käyttäjien tyytyväisyyttä Schenker Oy:n tarjoamaan sähköiseen kuljetustilauslomakkeeseen, joka on luotu asiakkaan Recser Oy käyttöön. Sähköistä lomaketta käyttävät Recser Oy:n paristonkeräysverkostoon kuuluvat yritykset ja organisaatiot.
Tutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä. Käyttäjien tyytyväisyyden lisäksi kyselyllä pyrittiin selvittämään myös kehityskohteita, joilla palvelua olisi mahdollista parantaa. Sähköpostiosoitteet, joihin kysely lähetettiin, kerättiin Schenker Oy:n uusimmasta tilaushistoriasta. Kysely toimitettiin 472 osoitteeseen ja se keräsi aukioloaikanaan 118 vastausta.
Vastausten perusteella sähköistä tilauslomaketta käyttäneet ovat pääosin erittäin tyytyväisiä lomakkeeseen. Vastaajat ilmaisivat pitävänsä lomaketta esimerkiksi ulkoasunsa puolesta selkeänä, tekstinsä puolesta ymmärrettävänä ja riittävän nopeakäyttöisenä. Avoimiin tekstikenttiin saatiin muutama konkreettinen kehitysehdotus. Mahdollinen palvelun kehittäminen tämän opinnäytetyön pohjalta jää mainittujen yritysten tehtäväksi.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia käyttäjien tyytyväisyyttä Schenker Oy:n tarjoamaan sähköiseen kuljetustilauslomakkeeseen, joka on luotu asiakkaan Recser Oy käyttöön. Sähköistä lomaketta käyttävät Recser Oy:n paristonkeräysverkostoon kuuluvat yritykset ja organisaatiot.
Tutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä. Käyttäjien tyytyväisyyden lisäksi kyselyllä pyrittiin selvittämään myös kehityskohteita, joilla palvelua olisi mahdollista parantaa. Sähköpostiosoitteet, joihin kysely lähetettiin, kerättiin Schenker Oy:n uusimmasta tilaushistoriasta. Kysely toimitettiin 472 osoitteeseen ja se keräsi aukioloaikanaan 118 vastausta.
Vastausten perusteella sähköistä tilauslomaketta käyttäneet ovat pääosin erittäin tyytyväisiä lomakkeeseen. Vastaajat ilmaisivat pitävänsä lomaketta esimerkiksi ulkoasunsa puolesta selkeänä, tekstinsä puolesta ymmärrettävänä ja riittävän nopeakäyttöisenä. Avoimiin tekstikenttiin saatiin muutama konkreettinen kehitysehdotus. Mahdollinen palvelun kehittäminen tämän opinnäytetyön pohjalta jää mainittujen yritysten tehtäväksi.