Osana laumaa : Eläin lapsen sosiaalisten taitojen ja vuorovaikutuksen tukena
Souranto, Sirpa (2018)
Souranto, Sirpa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168390
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä kokemustietoa siitä, miten lapsen sosiaalisia taitoja ja vuorovaikutusta voidaan tukea eläinavusteisten ja toiminnallisten menetelmien avulla. Tavoitteena oli selvittää, miten lapset kokevat tämänkaltaisen ryhmämuotoisen toiminnan ja miten toiminta tukee lasten sosiaalisia taitoja ja vuorovaikutusta. Opinnäytetyön yhteistyötahona toimi eräs tamperelainen koulu, jonka kolmannen luokan oppilaista muodostuneelle kahdeksan hengen pienryhmälle järjestettiin seitsemän ryhmäkerran toiminnallinen toteutus syksyllä 2017.
Tutkimus toteutettiin toiminnallisena tapaustutkimuksena, jossa pääasiallisina aineistonkeruumenetelminä olivat osallistuvan havainnoinnin lisäksi ryhmäkertojen aikana käydyt keskustelut ja palautelomakkeet sekä ryhmätyön avulla kerätyt lasten mielipiteet toiminnasta. Saatu tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti, ja analysointia täydennettiin aiheeseen liittyvän teorian tarkastelulla. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään eläinavusteisuuden muotoja ja menetelmiä sekä sosiaalisten taitojen määrittelyä ja niiden oppimista.
Toiminnassa mukana olleet lapset kokivat toiminnan mielekkäänä ja olivat sitoutuneita ryhmätoimintaan. Toiminnallisessa osuudessa etenkin leikit koettiin kiinnostavina. Eläinaiheiset videot ja sadut koettiin rauhoittavina, ja niiden herättämä mielenkiinto näyttäytyi ryhmässä keskittymisenä sekä ylimääräisen omaehtoisen toiminnan tasaantumisena. Ryhmätoiminnassa käytössä olleiden eläinkuvakorttien sekä -hahmojen avulla lapset kykenivät työstämään tunteitaan ja toiveitaan sekä ilmaisemaan itseään ja omia ajatuksiaan. Eläinvideoista lapset pystyivät havainnoimaan vuorovaikutukseen sekä ystävyyteen ja yhteistyötaitoihin liittyviä tekijöitä. Eläinvideot näyttivät toimivan myös empatiataitojen ja moraalikehityksen tukena.
Toiminnallisesta ryhmästä saatujen kokemusten perusteella eläinavusteisia menetelmiä, joissa ei tarvita fyysisen eläimen läsnäoloa, voidaan yhdistää toiminnalliseen toteutukseen, ja näin saatu yhteismenetelmä on hyödynnettävissä lasten sosiaalisten taitojen ja vuorovaikutuksen tukemiseen. Menetelmällä näyttäisi olevan paljon annettavaa niin oppilaitoksille kuin varhaiskasvatuksellekin, joissa sosiaalisten taitojen ja vuorovaikutuksen tukeminen on osa kasvatustyötä.
Tutkimus toteutettiin toiminnallisena tapaustutkimuksena, jossa pääasiallisina aineistonkeruumenetelminä olivat osallistuvan havainnoinnin lisäksi ryhmäkertojen aikana käydyt keskustelut ja palautelomakkeet sekä ryhmätyön avulla kerätyt lasten mielipiteet toiminnasta. Saatu tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti, ja analysointia täydennettiin aiheeseen liittyvän teorian tarkastelulla. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään eläinavusteisuuden muotoja ja menetelmiä sekä sosiaalisten taitojen määrittelyä ja niiden oppimista.
Toiminnassa mukana olleet lapset kokivat toiminnan mielekkäänä ja olivat sitoutuneita ryhmätoimintaan. Toiminnallisessa osuudessa etenkin leikit koettiin kiinnostavina. Eläinaiheiset videot ja sadut koettiin rauhoittavina, ja niiden herättämä mielenkiinto näyttäytyi ryhmässä keskittymisenä sekä ylimääräisen omaehtoisen toiminnan tasaantumisena. Ryhmätoiminnassa käytössä olleiden eläinkuvakorttien sekä -hahmojen avulla lapset kykenivät työstämään tunteitaan ja toiveitaan sekä ilmaisemaan itseään ja omia ajatuksiaan. Eläinvideoista lapset pystyivät havainnoimaan vuorovaikutukseen sekä ystävyyteen ja yhteistyötaitoihin liittyviä tekijöitä. Eläinvideot näyttivät toimivan myös empatiataitojen ja moraalikehityksen tukena.
Toiminnallisesta ryhmästä saatujen kokemusten perusteella eläinavusteisia menetelmiä, joissa ei tarvita fyysisen eläimen läsnäoloa, voidaan yhdistää toiminnalliseen toteutukseen, ja näin saatu yhteismenetelmä on hyödynnettävissä lasten sosiaalisten taitojen ja vuorovaikutuksen tukemiseen. Menetelmällä näyttäisi olevan paljon annettavaa niin oppilaitoksille kuin varhaiskasvatuksellekin, joissa sosiaalisten taitojen ja vuorovaikutuksen tukeminen on osa kasvatustyötä.