Sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillisen osaamisen kehittyminen projektityömenetelmää käyttäen -opiskelijan näkökulma
Uusitalo, Jelena; Lundgren, Niina (2018)
Uusitalo, Jelena
Lundgren, Niina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158281
Tiivistelmä
Satakunnan ammattikorkeakoulun hoitotyön ammattiopintoihin kuuluu Ohjaaminen hoitotyössä -opintojakso. Opintojakso on toteutettu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) Fiilis-hankkeen parissa vuosina 2016 ja 2017. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja kuvata Fiilis-hankkeessa toteutunut sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillisen osaamisen kehittyminen opiskelijoiden näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa opiskelijoiden kokemuksesta opintojaksolla kehittyneistä sairaanhoitajan osaamisen taidoista ja projektityömenetelmän hallinnasta, sekä saatujen tutkimustulosten avulla tuottaa tietoa ammattikorkeakoululle opintojakson kehittämiseen. Tämän opinnäytetyön tilaajana toimi Satakunnan ammattikorkeakoulu.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. E-lomakekysely lähetettiin 369:lle(N=369) opintojakson suorittaneelle opiskelijalle ja vastauksia saatiin 61 kappaletta (n=61). Kyselyn vastausprosentti oli 16,5%. Alhainen vastausprosentti tulee ottaa huomioon tutkimuksen reliabiliteettia tarkasteltaessa. Tulosten mukaan opiskelijat kokivat opintojakson aikataulutuksen ja joustavuuden heikoksi. Opintojakson aloitus ei tarjonnut riittävästi informaatiota ja se koettiin sekavana. Opiskelijat kokivat oppineensa opintojaksolla projektityömenetelmää käsittelevät ja sairaanhoitajan osaamista kehittävät sisällöt sekä ryhmätyöskentelytaitojensa kehittyneen ja projektityössä esiintyvien epävarmuustekijöiden sietokyvyn kasvaneen. Lisäksi opiskelijat kokivat osaavansa projektiraportoinnin. Sairaanhoitajan osaaminen kehittyi erityisesti tavoitteellisen ohjauksen, motivoivan haastattelun, ohjausmateriaalin valitsemisen ja asiakaslähtöisen ohjaamisen taidon suhteen. Opintojaksolla toteutuneesta oppimisprosessista, projektityömenetelmän hallinnasta ja sairaanhoitajan taitojen kehittymisestä tehtiin seuraavat johtopäätökset: Opintojakson aloitus tuntuu opiskelijoista sekavalta eivätkä opiskelijat koe, että opettaja olisi kannustanut reflektoimaan opiskelijoiden omaa oppimista. Aiemmin toteutetuissa tutkimuksissakin onkin havaittu, että opiskelijat tarvitsisivat enemmän tukea oman oppimisensa reflektointiin. Ohjaaminen hoitotyössä-opintojaksolla opiskelijat ovat oppineet opintojakson keskeiset projektityömenetelmään liittyvät sisällöt, ryhmätyötaidot, joustavuuden ja projektiraportoinnin. Myös muissa opiskelijoiden oppimista projektioppimisen aikana kartoittavissa tutkimuksissa, on tehty samankaltaisia havaintoja. Opiskelijoiden vuorovaikutustaidot kehittyivät opintojaksolla. Tässä tutkimuksessa havaittiin myös, että opintojakson toteutuksessa ei ole tapahtunut muutosta opiskelijan näkökulmasta toteutuksesta riippumatta.
Jatkossa opintojaksosta olisi aiheellista toteuttaa haastattelututkimus. Tällöin saataisiin opiskelijoiden kokemuksista yksityiskohtaisempaa tietoa ja opintojakson kehittäminen opiskelijaystävällisemmäksi olisi mahdollista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. E-lomakekysely lähetettiin 369:lle(N=369) opintojakson suorittaneelle opiskelijalle ja vastauksia saatiin 61 kappaletta (n=61). Kyselyn vastausprosentti oli 16,5%. Alhainen vastausprosentti tulee ottaa huomioon tutkimuksen reliabiliteettia tarkasteltaessa. Tulosten mukaan opiskelijat kokivat opintojakson aikataulutuksen ja joustavuuden heikoksi. Opintojakson aloitus ei tarjonnut riittävästi informaatiota ja se koettiin sekavana. Opiskelijat kokivat oppineensa opintojaksolla projektityömenetelmää käsittelevät ja sairaanhoitajan osaamista kehittävät sisällöt sekä ryhmätyöskentelytaitojensa kehittyneen ja projektityössä esiintyvien epävarmuustekijöiden sietokyvyn kasvaneen. Lisäksi opiskelijat kokivat osaavansa projektiraportoinnin. Sairaanhoitajan osaaminen kehittyi erityisesti tavoitteellisen ohjauksen, motivoivan haastattelun, ohjausmateriaalin valitsemisen ja asiakaslähtöisen ohjaamisen taidon suhteen. Opintojaksolla toteutuneesta oppimisprosessista, projektityömenetelmän hallinnasta ja sairaanhoitajan taitojen kehittymisestä tehtiin seuraavat johtopäätökset: Opintojakson aloitus tuntuu opiskelijoista sekavalta eivätkä opiskelijat koe, että opettaja olisi kannustanut reflektoimaan opiskelijoiden omaa oppimista. Aiemmin toteutetuissa tutkimuksissakin onkin havaittu, että opiskelijat tarvitsisivat enemmän tukea oman oppimisensa reflektointiin. Ohjaaminen hoitotyössä-opintojaksolla opiskelijat ovat oppineet opintojakson keskeiset projektityömenetelmään liittyvät sisällöt, ryhmätyötaidot, joustavuuden ja projektiraportoinnin. Myös muissa opiskelijoiden oppimista projektioppimisen aikana kartoittavissa tutkimuksissa, on tehty samankaltaisia havaintoja. Opiskelijoiden vuorovaikutustaidot kehittyivät opintojaksolla. Tässä tutkimuksessa havaittiin myös, että opintojakson toteutuksessa ei ole tapahtunut muutosta opiskelijan näkökulmasta toteutuksesta riippumatta.
Jatkossa opintojaksosta olisi aiheellista toteuttaa haastattelututkimus. Tällöin saataisiin opiskelijoiden kokemuksista yksityiskohtaisempaa tietoa ja opintojakson kehittäminen opiskelijaystävällisemmäksi olisi mahdollista.