Päivähoidon aloitus Jyväskylän English Playschoolissa vanhempien kuvailemana
Ahlqvist, Lea (2018)
Ahlqvist, Lea
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087142
Tiivistelmä
Lapsen päivähoidon aloitus on merkittävä askel niin lapsen kuin vanhempienkin elämässä. Siirtymävaiheessa lapsi tarvitsee sekä vanhempiensa että päiväkodin työntekijöidenkin tukea ja ohjausta, jotta lapsi voisi sopeutua uuteen päiväkotiin mahdollisimman hyvin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hyviä käytäntöjä päivähoidon aloitukseen liittyen, selvittää monikulttuurisen varhaiskasvatuksen erityispiirteitä sekä selvittää kasvatuskumppanuuden periaatteita. Tarkoituksena oli myös selvittää haastatteluilla, millaiseksi vanhemmat kuvailevat päivähoidon aloitusta Jyväskylän English Playschoolissa. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Jyväskylän English Playschool. Opinnäytetyön menetelmä oli laadullinen ja aineisto kerättiin vanhempien haastatteluilla. Haastatteluita toteutettiin yhteensä kolme.
Opinnäytetyössä esitellään neljä (4) hyvää käytäntöä päivähoidon aloitukseen liittyen. Käytännöt ovat tutustumiskäynti perheen kotiin, omahoitajuus, aloituskeskustelu ja tutustumisjakso. Näistä käytännöistä Jyväskylän English Playschoolissa vanhempien kuvailun mukaan toteutuu aloituskeskustelu ja tutustumisjakso. Tulosten mukaan vanhemmat ovat tyytyväisiä Playschoolissa järjestettävään tutustumisjaksoon. Vanhemmat toivoisivat kuitenkin, että heille olisi järjestetty monipuolisempi ja tarkempi aloituskeskustelu.
Kasvatuskumppanuuden toteutuminen hoidon aloituksessa oli vanhemmille vaikeasti määriteltävä asia, koska kaikille haastateltaville kasvatuskumppanuuden käsite oli vieras. Opinnäytetyössä tuli ilmi, että kasvatuskumppanuus toteutuu päivittäin keskusteluissa vanhempien ja Playschoolin työntekijöiden välillä. Haastatelluista kaikki toivoivat paljon palautetta lapsen päivästä ja käyttäytymisestä hoitopäivän aikana.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hyviä käytäntöjä päivähoidon aloitukseen liittyen, selvittää monikulttuurisen varhaiskasvatuksen erityispiirteitä sekä selvittää kasvatuskumppanuuden periaatteita. Tarkoituksena oli myös selvittää haastatteluilla, millaiseksi vanhemmat kuvailevat päivähoidon aloitusta Jyväskylän English Playschoolissa. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Jyväskylän English Playschool. Opinnäytetyön menetelmä oli laadullinen ja aineisto kerättiin vanhempien haastatteluilla. Haastatteluita toteutettiin yhteensä kolme.
Opinnäytetyössä esitellään neljä (4) hyvää käytäntöä päivähoidon aloitukseen liittyen. Käytännöt ovat tutustumiskäynti perheen kotiin, omahoitajuus, aloituskeskustelu ja tutustumisjakso. Näistä käytännöistä Jyväskylän English Playschoolissa vanhempien kuvailun mukaan toteutuu aloituskeskustelu ja tutustumisjakso. Tulosten mukaan vanhemmat ovat tyytyväisiä Playschoolissa järjestettävään tutustumisjaksoon. Vanhemmat toivoisivat kuitenkin, että heille olisi järjestetty monipuolisempi ja tarkempi aloituskeskustelu.
Kasvatuskumppanuuden toteutuminen hoidon aloituksessa oli vanhemmille vaikeasti määriteltävä asia, koska kaikille haastateltaville kasvatuskumppanuuden käsite oli vieras. Opinnäytetyössä tuli ilmi, että kasvatuskumppanuus toteutuu päivittäin keskusteluissa vanhempien ja Playschoolin työntekijöiden välillä. Haastatelluista kaikki toivoivat paljon palautetta lapsen päivästä ja käyttäytymisestä hoitopäivän aikana.