• Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Vaikuttavan kirjoittamisen koulutus: retoriikka, tarinallisuus, monilukutaito sosiaalisen median tekstien terästäjänä

Dahl, Tina Rita Harriet (2018)

 
Tweet Tiedostoon pääsyä rajoitettu
 
Tiedostoon pääsyä rajoitettu
Avaa tiedosto
Dahl_Rita.pdf (3.831Mt)
Lataukset: 


Dahl, Tina Rita Harriet
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178636
Tiivistelmä
Kehitystyössäni olen kehittänyt vaikuttavan kirjoittamisen koulutusta. Kehitysmenetelmänä olen käyttänyt uuden tuotteen kehittämiseen soveltuvaa konstruktiivista tutkimusta. Tutkimuskysymykseni kuuluivat: millainen on monilukutaidon huomioiva vaikuttavan kirjoittamisen koulutus, joka huomioi mahdollisimman hyvin kohderyhmän tarpeet? Miltä näyttää kurssikuvaus?

Teoriapohjani on yhdistelmä uusinta uutta kirjoittamista ja monilukutaitoa esittelevää tutkimusta ja käytännöllistä puhetaidon opetusta. Monilukutaidon käsitteenmäärittely ja tietopohja on Outi Kallionpään tuoreesta väitöskirjasta Uuden kirjoittamisen opetus – osallistavaa luovuutta verkossa. Retoriikan ja puhetaidon oppeja ammennan Juhana Torkin käytännönläheisistä kirjoista ja Juhana Blomstedtin Retoriikkaa epäilijöille -kirjasta. Tarinallisuutta ja tarinallista palvelumuotoilua koskeva osuus on Anne Kalliomäeltä.

Aineiston olen hankkinut haastattelemalla lehtikirjoittamisen kurssilleni osallistuneita, kahta mahdollista ostajaa, Juhana Torkkia ja benchmarkkaamalla. Benchmarkingin olen tehnyt vaikuttavaa kirjoittamista tarjoavan Helsingin yliopiston kielikeskuksen äidinkielen opettajan Kimmo Svinhufvudin ja sosiaalisessa mediassa kirjoittamista opettavan Anja Alasillan kanssa. Aineiston olen analysoinut kvalitatiivisen sisällönanalyysin menetelmällä, klusterianalyysillä. Niiden ja NABC-analyysin avulla olen kehittänyt tuotteen. Pilotteja pidin kaksi.

Lopputuotteena on syntynyt monikanavaisiin sosiaalisen median teksteihin keskittyvä vaikuttavan kirjoittamisen koulutus.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus