Vaikuttavan kirjoittamisen koulutus: retoriikka, tarinallisuus, monilukutaito sosiaalisen median tekstien terästäjänä
Dahl, Tina Rita Harriet (2018)
Dahl, Tina Rita Harriet
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178636
Tiivistelmä
Kehitystyössäni olen kehittänyt vaikuttavan kirjoittamisen koulutusta. Kehitysmenetelmänä olen käyttänyt uuden tuotteen kehittämiseen soveltuvaa konstruktiivista tutkimusta. Tutkimuskysymykseni kuuluivat: millainen on monilukutaidon huomioiva vaikuttavan kirjoittamisen koulutus, joka huomioi mahdollisimman hyvin kohderyhmän tarpeet? Miltä näyttää kurssikuvaus?
Teoriapohjani on yhdistelmä uusinta uutta kirjoittamista ja monilukutaitoa esittelevää tutkimusta ja käytännöllistä puhetaidon opetusta. Monilukutaidon käsitteenmäärittely ja tietopohja on Outi Kallionpään tuoreesta väitöskirjasta Uuden kirjoittamisen opetus – osallistavaa luovuutta verkossa. Retoriikan ja puhetaidon oppeja ammennan Juhana Torkin käytännönläheisistä kirjoista ja Juhana Blomstedtin Retoriikkaa epäilijöille -kirjasta. Tarinallisuutta ja tarinallista palvelumuotoilua koskeva osuus on Anne Kalliomäeltä.
Aineiston olen hankkinut haastattelemalla lehtikirjoittamisen kurssilleni osallistuneita, kahta mahdollista ostajaa, Juhana Torkkia ja benchmarkkaamalla. Benchmarkingin olen tehnyt vaikuttavaa kirjoittamista tarjoavan Helsingin yliopiston kielikeskuksen äidinkielen opettajan Kimmo Svinhufvudin ja sosiaalisessa mediassa kirjoittamista opettavan Anja Alasillan kanssa. Aineiston olen analysoinut kvalitatiivisen sisällönanalyysin menetelmällä, klusterianalyysillä. Niiden ja NABC-analyysin avulla olen kehittänyt tuotteen. Pilotteja pidin kaksi.
Lopputuotteena on syntynyt monikanavaisiin sosiaalisen median teksteihin keskittyvä vaikuttavan kirjoittamisen koulutus.
Teoriapohjani on yhdistelmä uusinta uutta kirjoittamista ja monilukutaitoa esittelevää tutkimusta ja käytännöllistä puhetaidon opetusta. Monilukutaidon käsitteenmäärittely ja tietopohja on Outi Kallionpään tuoreesta väitöskirjasta Uuden kirjoittamisen opetus – osallistavaa luovuutta verkossa. Retoriikan ja puhetaidon oppeja ammennan Juhana Torkin käytännönläheisistä kirjoista ja Juhana Blomstedtin Retoriikkaa epäilijöille -kirjasta. Tarinallisuutta ja tarinallista palvelumuotoilua koskeva osuus on Anne Kalliomäeltä.
Aineiston olen hankkinut haastattelemalla lehtikirjoittamisen kurssilleni osallistuneita, kahta mahdollista ostajaa, Juhana Torkkia ja benchmarkkaamalla. Benchmarkingin olen tehnyt vaikuttavaa kirjoittamista tarjoavan Helsingin yliopiston kielikeskuksen äidinkielen opettajan Kimmo Svinhufvudin ja sosiaalisessa mediassa kirjoittamista opettavan Anja Alasillan kanssa. Aineiston olen analysoinut kvalitatiivisen sisällönanalyysin menetelmällä, klusterianalyysillä. Niiden ja NABC-analyysin avulla olen kehittänyt tuotteen. Pilotteja pidin kaksi.
Lopputuotteena on syntynyt monikanavaisiin sosiaalisen median teksteihin keskittyvä vaikuttavan kirjoittamisen koulutus.