Mansikkalan päiväkodin esiopetusryhmän fyysinen aktiivisuus huoltajien ja kasvattajien näkemänä
Mustikainen, Marko; Viuhkonen, Henna; Vähäniitty, Johanna (2018)
Mustikainen, Marko
Viuhkonen, Henna
Vähäniitty, Johanna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168503
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää Imatralla sijaitsevan Mansikkalan päiväkodin esiopetusryhmän fyysisen aktiivisuuden toteutumista esiopetuspäivän aikana huoltajien ja kasvattajien näkemänä. Samalla tuotiin kasvattajien tietoisuuteen uusimmat tutkimukset lasten fyysisestä aktiivisuudesta sekä lasten liikuntaa koskevat lait ja asetukset. On merkittävää tiedostaa se, että tutkimusten valossa alle kouluikäiset lapset liikkuvat liian vähän. Uusi varhaiskasvatussuunnitelma (2016) ja Iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä - Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset -julkaisu (2016) ovat ohjanneet merkittävästi työtämme ja niissä painotettavat asiat ovat avainasemassa, kun toteutetaan fyysistä aktiivisuutta varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miten esiopetusryhmän henkilöstö ja lasten huoltajat näkevät ryhmän tämän hetkisen fyysisen aktiivisuuden ja millaisia toiveita heillä on aktiivisuuden lisäämiseksi. Lisäksi haluttiin herätellä varhaiskasvattajien mielenkiintoa toimia itse aktiivisesti lasten fyysisen toiminnan lisäämiseksi omassa työyksikössä, ja tuottaa tietoa siitä, kuinka kiinnostuneita ja tietoisia lasten vanhemmat ovat lastensa fyysisestä aktiivisuudesta päivähoidon aikana, ja mitkä ovat suositukset lasten fyysisesti aktiiviseen toimintaan vuorokaudessa.
Päästäksemme tavoitteeseen selvityksessämme teetettiin lähes samanlaiset kyselyt esiopetusryhmän kasvattajille sekä lasten huoltajille. Myös lapsille oli kaksi kysymystä, joihin he saivat yhdessä huoltajien kanssa vastata. Kyselyn pohjalta saatiin tietoa siitä, miten tietoisia huoltajat ovat lastensa aktiivisesta toiminnasta esiopetuspäivän aikana ja mitä aktiivista toimintaa he toivoisivat päivän aikana toteutettavan, tähän sisältyi kysymys liikuntapaikoista, välineistä ja lähiympäristön liikuntamahdollisuuksista. Lisäksi kyselyn pohjalta saatiin lasten toiveita aktiiviseen toimintaan sekä kasvattajien näkemys heidän omasta toiminnastaan.
Opinnäytetyömme tavoite saavutettiin omalta osaltamme onnistuneesti. Huoltajien ja kasvattajien osalta odotettiin suurempaa vastausprosenttia kyselyyn, mutta toisaalta tämä tulos kertonee kasvattajien työn täyteisyydestä sekä huoltajien kiireestä ja mielenkiinnosta tätä aihetta kohtaan.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miten esiopetusryhmän henkilöstö ja lasten huoltajat näkevät ryhmän tämän hetkisen fyysisen aktiivisuuden ja millaisia toiveita heillä on aktiivisuuden lisäämiseksi. Lisäksi haluttiin herätellä varhaiskasvattajien mielenkiintoa toimia itse aktiivisesti lasten fyysisen toiminnan lisäämiseksi omassa työyksikössä, ja tuottaa tietoa siitä, kuinka kiinnostuneita ja tietoisia lasten vanhemmat ovat lastensa fyysisestä aktiivisuudesta päivähoidon aikana, ja mitkä ovat suositukset lasten fyysisesti aktiiviseen toimintaan vuorokaudessa.
Päästäksemme tavoitteeseen selvityksessämme teetettiin lähes samanlaiset kyselyt esiopetusryhmän kasvattajille sekä lasten huoltajille. Myös lapsille oli kaksi kysymystä, joihin he saivat yhdessä huoltajien kanssa vastata. Kyselyn pohjalta saatiin tietoa siitä, miten tietoisia huoltajat ovat lastensa aktiivisesta toiminnasta esiopetuspäivän aikana ja mitä aktiivista toimintaa he toivoisivat päivän aikana toteutettavan, tähän sisältyi kysymys liikuntapaikoista, välineistä ja lähiympäristön liikuntamahdollisuuksista. Lisäksi kyselyn pohjalta saatiin lasten toiveita aktiiviseen toimintaan sekä kasvattajien näkemys heidän omasta toiminnastaan.
Opinnäytetyömme tavoite saavutettiin omalta osaltamme onnistuneesti. Huoltajien ja kasvattajien osalta odotettiin suurempaa vastausprosenttia kyselyyn, mutta toisaalta tämä tulos kertonee kasvattajien työn täyteisyydestä sekä huoltajien kiireestä ja mielenkiinnosta tätä aihetta kohtaan.