Kappaletavara- ja projektilastiopas M/V Pasilalle
Husu, Paavo (2018)
Husu, Paavo
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188878
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kattava ja tiivis kappaletavara- ja projektilastiopas ESL Shippingin Pasila-alukselle. Opinnäytetyö on tutkimusmenetelmältään toiminnallinen. Työssä käsitellään lastioperoinnin kannalta tärkeimmät asiat. Alussa käy-dään läpi yleisimpiä kappaletavara- ja projektilasteja, jonka jälkeen lastin sijoittelua. Keskeisimpiä asioita lastin sijoittelussa ovat seuraavat: rumaan menevän lastin edut kansilastiin verrattuna, välikansien käyttö ja asiat, jotka tulee huomioida kansilastia otettaessa.
Aluksen vakavuudesta käsitellään keskeisimmät asiat eli hydrostaattiset pisteet ja niiden vaikutukset vakavuuteen, kansilastin vaikutuksen vakavuuteen, dynaamisen vakavuuden määritelmän, loppulastausesimerkin sekä aluksen trimmiin liittyvät asiat. Lastin kiinnittämisosiossa käsitellään eri merialueiden kiihtyvyyksiä, lastin sidontatarpeen laskemista, lastin sidontavälineitä ja niiden huoltoa. Lastinvalvonta merimatkan aikana -osiossa keskeisimmät asiat ovat ruumien lämpötilan ja kosteuden tarkkailu, sekä ruumien tuulettaminen. Viimeiseksi käydään läpi asiat, jotka tulee huomioida, kun nostetaan raskasta kappaletta aluksen omalla nosturilla.
Lastioperointi on yksi perämiesten tärkeimmistä tehtävistä. Tiiviin ja kattavan kappaletavara- ja projektilastioppaan tekeminen oli melko haastavaa. Luotettavan materiaalin löytäminen oli myös melko hankalaa, mutta työn tekeminen opetti minulle todella paljon kappaletavara- ja projektilastioperoinnista ja uskon, että tämä opas hyödyttää yhtiötä operoimaan erilaisten lastien kanssa ja tarjoamaan asiakkaille räätälöityjä kuljetuskokonaisuuksia.
Aluksen vakavuudesta käsitellään keskeisimmät asiat eli hydrostaattiset pisteet ja niiden vaikutukset vakavuuteen, kansilastin vaikutuksen vakavuuteen, dynaamisen vakavuuden määritelmän, loppulastausesimerkin sekä aluksen trimmiin liittyvät asiat. Lastin kiinnittämisosiossa käsitellään eri merialueiden kiihtyvyyksiä, lastin sidontatarpeen laskemista, lastin sidontavälineitä ja niiden huoltoa. Lastinvalvonta merimatkan aikana -osiossa keskeisimmät asiat ovat ruumien lämpötilan ja kosteuden tarkkailu, sekä ruumien tuulettaminen. Viimeiseksi käydään läpi asiat, jotka tulee huomioida, kun nostetaan raskasta kappaletta aluksen omalla nosturilla.
Lastioperointi on yksi perämiesten tärkeimmistä tehtävistä. Tiiviin ja kattavan kappaletavara- ja projektilastioppaan tekeminen oli melko haastavaa. Luotettavan materiaalin löytäminen oli myös melko hankalaa, mutta työn tekeminen opetti minulle todella paljon kappaletavara- ja projektilastioperoinnista ja uskon, että tämä opas hyödyttää yhtiötä operoimaan erilaisten lastien kanssa ja tarjoamaan asiakkaille räätälöityjä kuljetuskokonaisuuksia.