mCoach-palvelun käyttäjäkokemukset työterveyshuollon etävalmennuksessa
Lakka, Riikka (2018)
Lakka, Riikka
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805209128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805209128
Tiivistelmä
Tietoteknologinen kehitys ja tietotyön lisääntyminen vaikuttavat työelämään, joka on murroksessa työskentelytapojen muuttuessa ja teknologisten työvälineiden lisääntyessä työnkuvassa. Nämä mahdollistavat teknologiset ratkaisut liikkuvan työn suorittamisen muuallakin kuin omassa päätyöpisteessään. Liikkuva työ on yleistymässä ja monipaikkainen työ näyttäytyy työtehtävien suorittamisessa eri työpisteissä, julkisissa kulkuneuvoissa liikuttaessa toiseen työpisteeseen tai työskenneltäessä ulkomailla.
Monipaikkaista työtä tekevien työntekijöiden saavutettavuus työterveyshuollon tietojen annon, neuvonnan ja ohjauksen osalta luo haasteita työterveyshuollolle työn monipaikkaisuudesta johtuen. Tulevaisuuden haasteena onkin kehittää digitaalisia palveluja työterveyshuollon sektorilla monipaikkaista työtä suorittavien henkilöiden työterveyshuollon palveluiden varmistamiseksi.
Tämä kehittämisprojekti kuuluu DigiTANO-projektiin, joka oli Turun ammattikorkeakoulun ja Aalto-yliopiston yhteistyöhanke. Tämän kehittämisprojektin tavoitteena oli kartoittaa mCoach-palvelun käyttäjäkokemuksia työterveyshuollossa ja edistää digitaalisen palvelun käyttöä työterveyshuollossa. Kehittämisprojektin tutkimuksellisen osion tarkoituksena on edistää työterveyshuollon digitalisaatiota selvittämällä digitaalisen palvelun käyttäjäkokemuksia asiakastyössä.
Tutkimuksellinen osio suoritettiin määrällisellä kyselytutkimuksella kohdentamalla se mCoach-palvelua etävalmennuksessa käyttäneille työterveyshuollon asiakkaille. Kyselytutkimuksen perusjoukko kaventui kesällä 2017 tapahtuneen yritysfuusion vuoksi 13 henkilöön. Vastauksia kyselytutkimukseen saatiin viisi kappaletta.
Digitalisaatio mahdollistaa ihmisten terveyden ja hyvinvoinnin tukemisen ja tulevaisuudessa tulisi kehittää digitaalisin palveluin tuettavaa työterveyshuollon tietojen annon, neuvonnan ja ohjauksen toteuttamista. Tämän tutkimuksen pienestä aineistosta huolimatta voitiin todeta digitaalisen palvelun saaneen positiivisen vastaanoton työterveyshuollon toiminnan osana ja digitaalinen palvelu koettiin tärkeänä työterveyshuollon toimintamuotona monipaikkaisessa työssä.
Monipaikkaista työtä tekevien työntekijöiden saavutettavuus työterveyshuollon tietojen annon, neuvonnan ja ohjauksen osalta luo haasteita työterveyshuollolle työn monipaikkaisuudesta johtuen. Tulevaisuuden haasteena onkin kehittää digitaalisia palveluja työterveyshuollon sektorilla monipaikkaista työtä suorittavien henkilöiden työterveyshuollon palveluiden varmistamiseksi.
Tämä kehittämisprojekti kuuluu DigiTANO-projektiin, joka oli Turun ammattikorkeakoulun ja Aalto-yliopiston yhteistyöhanke. Tämän kehittämisprojektin tavoitteena oli kartoittaa mCoach-palvelun käyttäjäkokemuksia työterveyshuollossa ja edistää digitaalisen palvelun käyttöä työterveyshuollossa. Kehittämisprojektin tutkimuksellisen osion tarkoituksena on edistää työterveyshuollon digitalisaatiota selvittämällä digitaalisen palvelun käyttäjäkokemuksia asiakastyössä.
Tutkimuksellinen osio suoritettiin määrällisellä kyselytutkimuksella kohdentamalla se mCoach-palvelua etävalmennuksessa käyttäneille työterveyshuollon asiakkaille. Kyselytutkimuksen perusjoukko kaventui kesällä 2017 tapahtuneen yritysfuusion vuoksi 13 henkilöön. Vastauksia kyselytutkimukseen saatiin viisi kappaletta.
Digitalisaatio mahdollistaa ihmisten terveyden ja hyvinvoinnin tukemisen ja tulevaisuudessa tulisi kehittää digitaalisin palveluin tuettavaa työterveyshuollon tietojen annon, neuvonnan ja ohjauksen toteuttamista. Tämän tutkimuksen pienestä aineistosta huolimatta voitiin todeta digitaalisen palvelun saaneen positiivisen vastaanoton työterveyshuollon toiminnan osana ja digitaalinen palvelu koettiin tärkeänä työterveyshuollon toimintamuotona monipaikkaisessa työssä.