Toiminnanohjaus hoitajan näkökulmasta : Kotihoidon henkilökunnan kokemuksia ja kehitysideoita Tiedon kehittämistä kotihoidon optimoinnista ja Lifecare- mobiilisovelluksen käytöstä.
Mäkelä-Rantanen, Paula (2018)
Mäkelä-Rantanen, Paula
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188937
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli tuottaa tietoa Tiedon kehittämästä toiminnan-ohjauksesta. Tarkoituksena oli selvittää kotihoidon hoitajien kokemuksia siitä, miten he kokevat optimoinnin ja Lifecare-mobiilisovelluksen kotihoi-don päivittäisenä työvälineenä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, miten tutkimuksen kohderyhmä haluaa kehittää toiminnanohjausta. Työn toi-meksiantajana oli Tieto. Tekijän kokemus kotihoidon toiminnanohjauk-sesta sai kiinnostumaan opinnäytetyön aiheesta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivista lähestymistapaa käyttäen. Ai-neistonkeruumenetelmänä toimi Likert-asteikollinen Webropol-kysely ja lisäksi oli muutama avoin kysymys. Vastaajina oli kotihoidonhenkilökuntaa neljästä eri yksiköstä. Vastaajia kyselyyn osallistui 68, vastausprosentti oli 22. Aineisto käsiteltiin tilastollista analyysia käyttäen.
Vastausten kautta tuli esiin paljon hoitajien kokemuksia toiminnanohjauk-sesta ja jonkin verran kehitysideoita. Asiakaslähtöisyys tuli esiin muun mu-assa asiakkaalle varatun riittävän ajan ja hoitosuunnitelman mukaisen hoi-don toteutumisessa. Vastaajat toivoivat omahoitajuuden suurempaa huo-mioimista, mobiilisovelluksen toimintavarmuutta ja edestakaisin ajamisen välttämistä. Kehittävää on sekä ohjelmassa, että käyttäjäosaamisessa. Vas-taajista vain 12 prosenttia haluaisi luopua optimoinnista työpaikallaan, jo-ten siitä voi päätellä, että toiminnanohjausjärjestelmä koetaan mielek-kääksi kotihoidon työn organisoinnissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivista lähestymistapaa käyttäen. Ai-neistonkeruumenetelmänä toimi Likert-asteikollinen Webropol-kysely ja lisäksi oli muutama avoin kysymys. Vastaajina oli kotihoidonhenkilökuntaa neljästä eri yksiköstä. Vastaajia kyselyyn osallistui 68, vastausprosentti oli 22. Aineisto käsiteltiin tilastollista analyysia käyttäen.
Vastausten kautta tuli esiin paljon hoitajien kokemuksia toiminnanohjauk-sesta ja jonkin verran kehitysideoita. Asiakaslähtöisyys tuli esiin muun mu-assa asiakkaalle varatun riittävän ajan ja hoitosuunnitelman mukaisen hoi-don toteutumisessa. Vastaajat toivoivat omahoitajuuden suurempaa huo-mioimista, mobiilisovelluksen toimintavarmuutta ja edestakaisin ajamisen välttämistä. Kehittävää on sekä ohjelmassa, että käyttäjäosaamisessa. Vas-taajista vain 12 prosenttia haluaisi luopua optimoinnista työpaikallaan, jo-ten siitä voi päätellä, että toiminnanohjausjärjestelmä koetaan mielek-kääksi kotihoidon työn organisoinnissa.